fredag 5 april 2024

Fem en fredag vecka 14: Minnen

 
Fredagen kom snabbare än väntat och eftersom min spadag blev tillbakaflyttad till onsdagen pga läkarbesök på torsdagen så blev jag otroligt förvirrad om veckodagar så fredagen kom som en överraskning. I vilket fall som helst så blev det en otroligt fin torsdag med mitt läkarbesök och det gav mycket hopp så livet känns ännu ljusare ut nu. Först så här på fredagen är i alla fall elisamatildas Fem en fredag som idag har temat

MINNEN


1. Vad är något du kommer ihåg hur man gör från ditt första jobb?
Mitt första sommarjobb var på dåvarande Tipstjänst då man fortfarande kontrollräknade insända tipskuponger för hand. Tippare lämnade in tipset till ombuden (t ex Pressbyrån) som sen en gång i veckan buntade ihop dessa, räknade igenom dem, fyllde i en blankett och skickade allt till Tipstjänst. Där satt sen ett jättegäng tjejer som kontrollräknade blanketterna mot blankettuppgiftrna och noterad om något inte stämde. Kontrollräkningen skulle gå i rasande takt och till hjälp hade man då en sån här fingertuta.Den lärde jag mig använda då och kan det fortfarande.

2. Vad kommer du ihåg från din första resa utomlands?
Det var på den tiden  jag bodde i Finland , och vi reste för första gången till Sverige för att besöka min farmor och farfar som redan flyttat hit. Vi gick på Liseberg och jag kommer ihåg hur min barnflicka (ja, jag hade en egen "nanny") vann tre stora dockor på lotterierna och det var precis såna jag så gärna ville ha. Och hon behöll sina för att ge till sina småsyskon och jag var så avundsjuk. Har sett liknande dockor efteråt och de är så fina men nu kunde jag inte hitta någon bild på dem.

3. Vad kommer du ihåg från ditt första skolår?
Hur jag lärde mig räkna och började träna på multiplikationstabellen och hur roligt jag tyckte det var

4. Vad kommer du ihåg från när du flyttade hemifrån?
Första gången: Pappas chockade min när jag bad honom om skjuts av mig, mina väskor och min madrass till min (min då varande killes) lägenhet som jag fick hyra i fjärde hand när han flyttade utomlands. Jag hade talat om för pappa att jag tänkte flytta men han hade inte trott på mig.
Andra gången: Då flyttade jag och min styvfaster in i farmors och farfars gamla lägenhet efter att de dött och tyckte det var ganska creepy att bo där bland deras grejer.

5. vilken kommer du ihåg var den första maträtten du kunde laga?
Det var en otroligt äcklig gryta som jag lärde mig på Hemkunskapslektionerna. Man skulle koka makaroner, steka köttfärs, krydda med grillkrydda, blanda ihop dessa och sen dränka hela anrättningen i ketchup och sen värma upp igen på spisen. Det bjöd jag hela min familj på, som sen samfällt mumlade "oj, så gott", samtidigt som de flesta av dem tyckte det var äckligt och knappt ätbart. Hemma hos oss åt vi nämligen nästa aldrig ketchup.

7 kommentarer:

  1. så tråkigt att du inte kunde få en av dockorna. Chokladpudding från Hemkunskapsboken lagar jag ibland.

    SvaraRadera
  2. från hemkunskapslektionerna minns jag endast en majsenapudding jag lagade och det var för att den rann. vår stiliga hemkunskapsfröken skrattade. det gjorde inte jag

    SvaraRadera
  3. De där fingertutorna minns jag. Din äckliga gryta gjorde jag häromdagen, fast utan ketchup, men med oxfond, soja, och mycket vitlök. Matgästerna såg nöjda ut, och det blev nästan ingenting kvar trots att jag gjort till betydligt fler än vad som kom. Det som blev kvar rullade jag in i tunnbröd dagen efter, och åt som lunch!

    SvaraRadera
  4. Din första rätt som du lagade låter ungefär lika god som min första rätt som jag bjöd familjen på.

    SvaraRadera
  5. Fingertutan minns jag också. Använde en också någon gång, men kommer inte ihåg i vilket sammanhang. Troligen när jag räknade sedlar.
    Sedan skrattade jag gott åt dina matlagningskunskaper. Så som du beskriver det låter det som varje barns älsklingsmat - hahaha:-) Ketchup är ju en life safer sägs det. Jag ogillar "geggan" skarpt. Men vem gillar pulvermos som var min första maträtt - hahaha:-)

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa dina svar - förstår besvikelsen över dockan ...

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga minnen du har! Ja den där tutan räknade jag sedlar med på banken. Vi använde nog inte heller mycket ketchup, bara till korv då man hade en slatt på tallrikskanten, senap likaså. Vår kryddvärld är rätt förändrad nu med all världens mat på tallrikarna. Roligt att din första utlandsresa var till Sverige, tror min också var det när jag tänker efter. På den tiden gungade båtarna bra, o man fick hålla i både tallrik och glas när man skulle äta ombord.

    SvaraRadera