tisdag 16 april 2024

Tisdagstrion vecka 16: Yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller omslag (Uniformens dag den 17/4)

 

Dagarna går så fort att man knappt hinner med. Gårdagens schema för mig blev förstört av att jag var tvungen att åka iväg på provtagning på förmiddagen vilket alltså tog en alltför lång tid för att jag skulle hinna med allt jag hade tänkt att göra. Men nu är det redan tisdag och den börjar med att jag får koncentrera mig på Tisdagstrion, som anordnas av Ugglan och boken. Temat den här veckan är 

YRKEN (eller andra roller) MED UNIFORM, I HANDLING, TITEL ELLER OMSLAG 
(Uniformens dag 17/4)


Mina förslag


En bluffpilots bekännelse av Thomas Salme & Stefan Lövgren
Handlar om en pilot som såklart har en uniform
Efter monsunen av Robert Karjel
Huvudpersonen Ernst Grip är Säpo-agent  och  rör sig i militära miljöer där ju många har uniformer.



Barnmorskan i Hope River av Patricia Harman








9 kommentarer:

  1. Nya titlar för mig! Tack för tips / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  2. Tre böcker som jag inte har läst.

    SvaraRadera
  3. Just det, piloter hade man kunnat ta med.

    SvaraRadera
  4. En bluffpilots bekännelser har jag inte läst, men jag har sett en film på tv om en bluffpilot. Det var hårresande hur han kunde bluffa sig till att arbeta som pilot. Det är kanske samme man?

    SvaraRadera
  5. En bluffpilots bekännelse är en bok jag skulle vilja läsa.

    SvaraRadera
  6. En pilot var ju ett bra exempel på yrke med uniform - det kom jag inte alls att tänka på!

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen! Kul att du kom på pilot!

    SvaraRadera
  8. Jag blev nyfiken på Robert Karjel och har redan fixat första boken i serien. Jag älskar att läsa om agenter. :)

    SvaraRadera