onsdag 16 januari 2013

En värld utan slut

En värld utan slut av Ken Follett

"Året är 1327. Det har gått 150 år sedan händelserna i 'Svärdet och spiran'. Kingsbridge har blivit ett blomstrande handelssäte, vars välmåga nu hotas av digerdöd och långvariga krig. Vetgirighet och äventyrslusta ställs mot maktlystnad och inskränkthet i en mustig, underhållande och våldsam krönika över livet i en medeltida stad.

Fyra barn råkar bevittna ett brutalt övefall på en riddare, som övermannar sina angripare och svårt sårad söker skydd i klostrets hägn. Den mörka hemligheten flätar samman barnens liv. En drar ut till hundraårskrigets bloddränkta slagfält, en vandrar på kontinenten för att lära sig nya bygtekniker, en söker sig till läkekonstens förbjudna hemligheter och en försöker bara klara feodaltidens hårda bondeliv. Den trånga medeltida världen knakar hela tiden i sina fogar inför all ny kunskap och nya influenser som långsamt men obevekligt tränger in i staden, där de lever sina liv i katedralens skugga. De behöver allt sitt mod, sin fantasi och nyfikenhet för att Kingsbridge ska överleva krig, pest och religiös intolerans."

---------------------------------------------------------

Ja, jag gillar att läsa sån här tegelstensromaner ibland. Som jag skrivit tidigare så blir ju detaljrikedomen en helt annan när inte hela handlingen ska klämmas in på 300 sidor och man hinner också lära känna karaktärerna på ett helt annat sätt än i en bok med färre sidor. Men, det finns alltid en gräns och för mig kom den gränsen med 'En värld utan slut' vid ungefär 1000 sidor. Jag gillar En värld utan slut precis som det verkar att dom flesta som läst den, gör, men för mig hade den varit ännu bättre om man skalat av ca 200 sidor. Precis som med 'Svärdet och spiran' så saknar jag illustrationer till dom arkitektoniska och byggtekniska beskrivningarna och i o m att det är svårt att föreställa sig utan tekningar, hur det ser ut, så bläddrar jag faktiskt snabbt förbi dom avsnitten. Som tur är så är dom avsnitten inte lika många som i 'Svärdet och spiran', så det blir inte alltför många snabbläddringar.
Jag var aldrig jätteintresserad av historia i skolan, jag tyckte det var tråkigt, men på det här sättet har jag inga problem med att läsa det, det är underhållande samtidigt som man lär sig lite om hur det var på den tiden.
På 1200 sidor lär man känna personerna så bra att man lever sig in lätt i deras liv.
Jag såg ju serien som sändes på TV under julhelgerna och här blir det samma som med 'Svärdet och spiran', jag önskar att jag hade läst boken först - bilderna från serien sitter fast i hjärnan istället för att min egen fantasi skulle forma en bild av hur personerna och omgivningen ser ut.

Men, En värld utan slut är definitivt värd att  läsa.

'Svärdet och spiran' har jag skrivit om här

En värld utan slut finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar