onsdag 9 januari 2013

Svärdet och spiran

Svärdet och spiran av Ken Follett

"I 1100-talets krigshärjade England dras staden Kingsbridge motvilligt in i den blodiga konflikten mellan kungen och hans stormän. Allt invånarna vill är att leva sina liv, så gått det går i en tid präglad av hungersnöd och krig. Allt prior Philip vill är att få bygga sin katedral. Med sig har han byggmästaren Tom, besatt av katedralbygge och kärleksdrömmar. Mot sig har de maktens män - brutala som riddar William eller baksluga som biskop Waleran. Det tar en mansålder att bygga kristenhetens högsta katedral. Men varken missväxt eller inbördeskrig kan hejda Philips och Toms drömmar om en bättre och tryggare värld för alla."

--------------------------------------------

Jag har läst idel lovord om Folletts Svärdet och spiran och kände att jag bara måste läsa den. Och den har ju gått som serie på TV också, så ännu större anledning att läsa den. Svärdet och spiran är en riktig tegelsten på över 1000 sidor så den tar ett tag att plöja igenom och för mig var den perfekt att börja året med. En fördel med såna här tegelstenar är att detaljrikedomen blir en helt annan än i en tunnare bok. På tusen sidor hinner man lära känna karaktärerna på ett helt annat sätt än i en bok på 200 sidor.
Nackdelen för mig var att jag såg serien först och läste boken först nu. I vanliga fall får karaktärerna sitt utseende i min fantasi, men nu satt redan utseendena från serien fast i mitt huvud och det kändes lite begränsande - jag föredrar faktiskt att låta fantasin bestämma utseendet.
Folletts bok fick mig att komma ihåg en annan bok, Sarum av Edward Rutherfurd, där handlingen till vissa delar liknar lite  Svärdet och spiran.
Boken är lättläst och man har inte tråkigt en sekund. Möjligtvis är dom arkitektoniska och byggnadstekniska beskrivningarna lite väl ingående och bitvis lite väl långa, utan ritningar och/eller bilder är det svårt att föreställa sig hur det som beskrivs ser ut i verkligheten.
Men jag gillar Svärdet och spiran precis som dom flesta andra också verkar göra så nu är det bara att sätta igång med fortsättningen En värld utan slut.

Svärdet och spiran finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON






2 kommentarer:

  1. Har läst både Svärdet och spiran och uppföljaren och tycker att dom här helt fantastiskt bra!

    SvaraRadera