torsdag 11 juli 2013

Barkhes son

Barkhes son av Bodil Mårtensson

"I juni 1657 utbryter regelrätt krig mellan Danmark och Sverige. Frans Barkhe, länsman på Helsingborgs slottslän, befinner sig plötsligt mitt i stridens hetta. Nya hustrun Maria Perle af Kûstrin är gravid. Barkhe har våldtagit henne - han måste få en son.

Barkhes dotter Magde flyr från tvångsäktenskap med en avskyvärd greve. Hon går istället, tillsammans med snickarlärlingen Lars som vill undkomma sin fars mördare, över småländska gränsen in i fiendelandet Sverige. De finner en fristad, men priset de får betala blir högt.

Samtidigt har Frans Barkhe fullt upp på slagfältet, och med att gifta bort äldsta dottern Hanna för att stärka sin makt. Men många vill se honom död. Svenske överstelöjtnanten Gustaf Ehnhjärta brinner för att hämnas svårsonen som Barkhe låtit avrätta under grymma former.

Hanna sänds som hovdam till Rosenborgs slott i Danmark. En dag står hon öga mot öga med faderns tidigare älskarinna, Elna Johansdotter, nu älskarinna till en mycket mäktig man i danska riksrådet. "Med alla medel kommer jag att söka förgöra länsman Barkhe och hela hans familj!" hotar Elna."

-----------------------------------------------

Barkhes son är andra delen i Bodil Mårtenssons trilogi om länsman Frans Barkhe och hans familj. Och del 2 är lika bra som del 1, Barkhes döttrar, tycker jag. Det fortfarande mycket intriger, svek och kärlek och nu får man också lite mer inblick i 1600-talets hovliv i Danmark.

Det finns säkert folk som tycker att avsnitten med 1600-talspolitik, militärstrategi och krig är segt att läsa och inte intressant, men det ger faktiskt en bra, historisk bakgrund till berättelsen om familjen Barkhe.

Jag gillar fortfarande de två äldsta av Barkhes döttrar, men jag börjar svalna lite när det gäller den äldsta, Hanna. Hon är lite för mjäkig för min smak. Upproriska Magde däremot är min typ av tjej. Och jag hoppas nu att det går bra hos svenskarna för Magde och Lars.

Sammanfattning av alla tre delarna

Legenden om Barkhe

Tack Hoi Förlag för rec.exet!

Barkhes son finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar