onsdag 3 juli 2013

Keltens dröm

Keltens dröm av Mario Vargas Llosa

"Casement var en av de första européerna att förstå kolonialismens innersta väsen och en av de första att rapportera om de grymheter som följde i dess spår i Kongo och i Amazonas. Hans rapporter bidrog till att krossa myten om det civilisatoriska projektet och Casement blev en misshaglig person i mångas ögon.
Roger Casement fängslades i april 1916 och ställdes inför rätta anklagad för högförräderi. Under den följande rättegången användes hans Svarta dagböcker mot hans nådansökan. Casement dömdes till döden och avrättades i Pentonville Prison i London den 3 augusti 1916."

-----------------------------------------------

Mario Vargas Llosa fick Nobelpriset i litteratur år 2010 med motiveringen "för hans kartläggning av maktens strukturer och knivskarpa bilder av individens motstånd , revolt och nederlag". Jag har tidigare inte riktigt förstått motiveringen men nu efter att ha läst två av Llosas böcker, Bockfesten och Keltens dröm, så tror jag att jag sakta börjar begripa motiveringen.För visst är det makt Keltens dröm också handlar om. Eller egentligen hur vissa människor missbrukar den makt de har.

Jag kände faktiskt inte till Roger Casement innan jag läste den här boken  och blev lite förvånad över det med tanke på vad han uträttat. Eftersom han var den som rapporterade om alla grymheter som kolonialisterna gjorde sig skyldiga till så hade jag väntat mig att Casement skulle ha figurerat i otaliga historieböcker, t ex i skolan. Nog för att historia var mitt sämsta ämne och att jag inte var speciellt intresserad på den tiden, men namn brukar ändå ha fastnat men namnet Roger Casement sa mig absolut ingenting innan jag började läsa. Men nu har jag nog en ganska klar bild över vad han var för en figur. En blåögd idealist som var nästan brottsligt naiv.

Keltens dröm handlaer alltså mycket om makt och vad makt ställer till med i händerna på fel personer. Kanske jag inte hade reagerat så starkt sm jag gjorde om inte jag själv nyligen sett vad som händer när människor som inte klarar av att hantera makt, får det minsta lilla bestämmanderätt.

Precis som med Bockfesten så blev det mycket funderingar när jag läste Keltens dröm. Det finns nog en hel del folk som tycker att det är för jobbigt att läsa Nobelpristagares böcker. Men är man intresserad av "maktens strukturer" så tycker jag nog att man bör i alla fall prova t ex Bockfesten eller Keltens dröm.

Keltens dröm finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar