onsdag 17 juli 2013

Höstoffer

Höstoffer av Mons Kallentoft

"Regnet vräker ner över slottet Skogså och i vallgraven flyter Jerry Petersson. Advokaten och den nya slottsägaren, känd för sin hänsynslöshet. Hur har han hamnat i vallgraven och vem har lämnat honom där?

Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som med allt annat än glädje sålde sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död."

---------------------------------------------

Jämmer och elände! Visst, deckare är väl knappast några feelgoodböcker, men någon måtta tycker jag det får vara. Jag är så otroligt less på Malin Fors och hennes problem, att jag faktiskt på fullt allvar funderar på att lägga undan bok fyra, som finns färdigt i bokhyllan, tills någon dag då jag verkligen inte har något annat att läsa. Förhoppningsvis dröjer det ett bra tag innan den dagen kommer.

Av en deckare förväntar jag mig att den till övervägande del handlar om ett/flera brott och hur ngn löser brottet/brottena. Och självklart vill jag också lära känna personerna som finns med så jag vill veta mer om dem än bara namn och utseende. Ofta har ju också huvudpersonen lite privata problem (ingår så att säga för en människa), men att allt bara är elände, som med Malin Fors, blir bara deprimerande och tidvis vill jag bara lägga bort boken och läsa nånting lite mer upplyftande.

Vi får väl se om jag någonsin läser bok fyra eller inte. För nu ska den längst bak i bokhyllan...

Höstoffer finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar