onsdag 31 juli 2013

Freddie Mercury: den definitiva biografin

Freddie Mercury: den definitiva biografin av Lesley-Ann Jones

"Freddie Mercury var den största frontfiguren inom rockmusiken någonsin. Han var också den mest mystiske. Medan hans musikaliska genialitet och ojämförliga kreativitet gjorde att miljoner människor beundrade honom, var det ytterst få som fick tillträde till hans privata värld eller lärde känna mannen han fruktade att han var."

-------------------------------------

En bok om Freddie Mercury var jag ju tvungen att köpa när jag hittade den billigt. Det finns väl ingen som inte känner igen "We are the Champions". Och Queen var ju något alldeles speciellt på 70-80-90-talet. Böcker om musiker och band kan, när de är väl skrivna, vara väldigt underhållande och trevliga att läsa men tyvärr, är de inte väl skrivna så kan de vara rejält usla. Lesley-Ann Jones har lyckats bra med boken om Freddie Mercury tycker jag och man kommer faktiskt lite in under skinnet på fenomenet Freddie Mercury och hans ställning inom musikvärlden.  Som vanligt när jag läser om musiker så lyssnade jag också på musiken medans jag läste - det ger en liten extra dimension åt läsningen.
Freddie var stor, riktigt stor och han lyckades med det han föresatte sig

"Jag tänker inte bli en stjärna, jag tänker bli en legend"
Freddie Mercury

Och det blev han!







Freddie Mercury: den definitiva biografin finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON  (pocket)
Ginza  (pocket)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar