tisdag 23 juli 2013

Barnmorskan i Hope River

Barnmorskan i Hope River

"Barnmorskan Patience Murphy har en livsuppgift; att vägleda mödrar genom förlossningens plågor och hjälpa barn till världen. I 30-talets karga West Virginia är fattigdomen utbredd och behovet av hjälp stort. Patience tar jobbet som ingen annan vill ha, hjälper dem som behöver det mest och som inte har pengar att betala med. Men Patience bär på en hemlighet så fruktansvärd att hon tar avstånd från alla som vill komma henne nära."

---------------------------------------

Barnmorskan i Hope River är den typen av bok som jag bara måste läsa emellanåt, om inte annat så för att den är så positiv och livsbejakande. Det händer inte så mycket, det är ju småstads- och lantliv det handlar om, och det är så småputtrigt mysigt att man mår bra när man läser boken.
När jag läser boken kommer jag osökt att tänka på gamla TV-serier om driftiga kvinnor som övervinner de flesta hinder bara genom att vara förnuftiga och godhjärtade. Och det är precis så Barnmorskan i Hope River fungerar.
Dramatiken i boken står ju förlossningarna för och det märks tydligt att författaren själv är barnmorska, förlossningarna är väldigt väl beskrivna.
Jag kan tänka mig att en del kanske tycker att det är alltför lite om samhället i stort och de svårigheter som fanns  på den tiden och alldeles för mycket gulle-gull, men för mig är det här bara så rätt just nu - en okomplicerad må-bra-bok som man kan läsa med ett leende på läpparna!

Tack Historiska Media för rec.exet!

Barnmorskan i Hope River finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokia
Bokus
CDON
Ginza








2 kommentarer:

  1. Jag gillade också Barnmorskan i Hope River jättemycket.
    Läs gärna vad jag tyckte http://holavedsbrudar.blogspot.se/2013/05/barnmorskan-i-hope-river.html

    SvaraRadera