torsdag 13 mars 2014

Betvingade

Titel: Betvingade
Författare: Simona Ahrnstedt
Format: Inb
Antal sidor: 357
Förlag: Damm förlag

" Östergötland 1349. I en tid då inget är säkert, och en kvinnas heder hänger på hennes oskuld, blir stormannadottern Iliana Henriksdotter överfallen och bortförd när hon badar i en skogstjärn.
Markus Järv, ökänd riddare och kungens närmaste man, väntar på en kvinna som ska göra honom sällskap för natten när hans soldat kommer med helt fel person. Inte bara är kvinnan framför Markus mager och blek, han märker också att hon kommer från en fin familj. Han bestämmer sig för att rida tillbaka henne men under färden stöter de på Ilianas bröder och en olyckshändelse gör att en av bröderna dör.
Från och med den stunden kommer maktspel, intriger och kunglig diplomati att för alltid bestämma över Ilianas och Markus liv."


------------------------------------------------


Och här går jag "down memory lane" igen! Redan från första början, de allra första sidorna , så är det Juliette Benzonis Catherine-serie som spökar i mitt huvud. Serien som jag läste i smyg (mina föräldrar var väldigt noga med vad jag läste när jag var barn och "tantsnusk" ingick inte i "tillåten" läsning så självklart var det precis det som lockade mest) och bara älskade... Det är ungefär samma tidsperiod och stämningen är lite densamma.

I Betvingade går det inte riktigt lika hett till som i överenskommelser, däremot tycker jag att själva handlingen är bättre. Markus är inte för snygg och har ett lite kantigt temperament och han har sina svarta stunder, så honom gillar jag.Iliana däremot har jag lite svårt för, jag upplever henne som lite för mjäkig och följsam.

Och återigen, precis som med Överenskommelser, så kan jag inte släppa boken förräns sista sidan är läst. Ja, det är inte svårt att gissa här heller hur det kommer att sluta, men det gör faktiskt inget, det är vägen dit som är det roliga.

Och jag måste medge att jag faktiskt gillar Ahrnstedts böcker och kommer nog inom kort att köpa del tre, De skandalösa, också. Lite romance emellanåt är inte helt fel.

Betvingade finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar