lördag 8 mars 2014

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Titel: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Författare: Ransom Riggs
Format: Inb
Antal sidor: 384
Förlag: Rabén & Sjögren

"En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrögliga minnen från farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.

Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv."

------------------------------

Det här är en relativt ovan genre för mig, men jag blev så frestad av omslaget att jag var bara tvungen att köpa boken.  Jag läser också sällan böcker för den här målgruppen (12-15 år) så min upplevelse skiljer sig nog en del från målgruppens upplevelse.

Det första jag slås av är att rent utseendemässigt stämmer innehållet, med "besynnerliga" fotografier lite här och där, väldigt väl med både omslaget och berättelsen och detta ger en extra dimension åt läsningen. Och att pappret man använt är lite extra tjockt känns också "rätt".

Men så börjar jag läsa. Och början är så seg (och smått tråkig) att det är på håret att jag faktiskt lägger ifrån mig boken. Men när Jacob väl hittar till barnhemmet och träffar de besynnerliga barnen och miss Peregrine så tar det fart lite grann och då går det att fortsätta.

Som väntat så är boken väldigt lättläst och går fort att läsa. Berättelsen i sig är inte speciellt märkvärdig (för mig som vuxen) och jag hade väl väntat mig lite mer spänning och fart. Men kanske den fungerar bättre för målgruppen? Slutet är upplagt så att man vet att det ska komma en fortsättning

Fortsättningen kommer i år (2014) och den vill jag nog läsa ändå, trots mina invändningar mot den här boken. Boken har ju ändå något visst.

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn finns att köpa hos t ex














2 kommentarer:

  1. Jag har sett det här intressanta omslaget och blivit väldigt nyfiken på boken, men känt att jag kanske kommer bli besviken om jag läser den. Får se hur jag gör!

    SvaraRadera
  2. Den fick följa mig hem från bokrean så ska bli spännande att se om jag gillar den :)

    SvaraRadera