torsdag 20 mars 2014

Havsmannen

Titel: Havsmannen
Författare: Carl-Johan Vallgren
Format: Inb
Antal sidor: 275
Förlag: Albert Bonniers förlag

"Falkenberg i början av 1980-talet. Den unga Nella har vuxit upp i samhällets utkant. Hennes yngre bror Robert är mobbad i skolan, och Nella gör allt för att skydda honom. På så sätt hamnar hon i ekonomisk skuld till broderns värsta plågoande, som verkar vara i stånd till vad som helst. Hennes tidsfrist rinner snabbt ut. Men snart inträffar något överraskande, något som ändrar förutsättningarna för allt."

---------------------------------------------



Jag blev förälskad i Den vidunderliga kärlekens historia - den var bara så perfekt för mig. Kunzelmann & Kunzelmann var OK, men kom inte riktigt upp i samma klass som Den vidunderliga kärlekens historia. Dokument rörande spelaren Rubashov har jag inte läst ännu. Men när jag såg att Vallgren kommit ut med Havsmannen så visste jag att jag bara måste läsa den! Nu dröjde det ett tag men när jag såg att den fanns med på rean så passade jag på och köpte den äntligen. Och jag ångrar mig inte en sekund.

I början av boken kände jag inte riktigt igen Vallgren, berättelsen kändes alltför "vanlig" utan det där lite extra som jag hoppades på. Men så snart havsmannen gjorde sitt intåg så kom den "skruvade" Vallgren fram. För till viss del är berättelse ganska skruvad igen.

Havsmannen är bitvis ganska hemsk - jag blir i princip fysiskt illamående av en del av händelserna. Och jag har full förståelse om någon helt enkelt inte orkar läsa vissa delar av boken och t o m lägger ifrån sig boken för att de inte orkar fortsätta, de värsta delarna är precis så grova, hemska och ångestframkallande.

Det är inte heller lätt att läsa om hur Nella och Robert har det -jag blir otroligt illa berörd och ledsen av deras situation och det faktum att det verkar inte finnas något hopp om att nånting ska bli bättre - allt blir bara saktä sämre.

Men när havsmannen gör sitt intåg så kommer också en glimt av hopp med i handlingen. Och jag har inga problem med trovärdigheten med blandningen Falkenberg på 80-talet och ett sagoväsen, allt känns helt trovärdigt och jag sväljer det med hull och hår. Det här är den Vallgren som jag känner igen från Den vidunderliga kärlekens historia. 

Vallgren spelar skickligt på mina känslor och jag åker känslomässig berg-och-dalbana, pendlar mellan hopp och förtvivlan, genom hela boken. Havsmannen hamnar nu direkt på favoritlistan för 2014 och jag hoppas verkligen att Vallgren snart kommer ut med ännu en bok "ur fablernas värld"!  

Havsmannen finns att köpa hos  t ex

Ginza (pocket)











2 kommentarer:

  1. Flott og beskrivende omtale, boken var ukjent for meg - men virket interessant :)
    - Siri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt väldigt bra, även om den är bitvis lite läskig.

      Radera