torsdag 6 mars 2014

Torka aldrig tårar utan handskar - Sammanfattning

 


 När jag köpte trilogin och började läsa så var jag faktiskt lite avvaktande. Gardells Torka aldrig tårar utan handskar har ju hyllats av många bokbloggare och kritiker och han har mottagit pris för trilogin. Och så fort någon/något hyllas på det här sättet så blir jag lite anti... Och när det gäller böcker så vill jag då gärna vänta med att läsa just de böckerna. Risken är ju överhängande att man blir alltför påverkad av andras hyllningar och bara hänger på. Väntar jag ett tag och låter de andras ord blekna i mitt minne så blir min egen upplevelse av boken mer "riktig" och jag dras inte med i hypen.

Nu är ju Gardells trilogi bra, det är jag inte oenig med andra om. Däremot är jag kanske inte riktigt så till mig över den som många andra är.
För mig är Torka aldrig tårar utan handskar en rejäl tidsresa och som tidsdokument är den oöverträffbar.

Jag var ju själv på 70-80-talet i ungefär samma ålder som Rasmus och Benjamin är i böckerna och det är mycket jag känner igen av tidsandan, tidningarnas rapportering osv. Nu handlar ju böckerna om homosexuella och aids, men när det gäller HIV/Aids hände det också en hel massa bland andra människor (dvs heterosexuella) och mer om det kan jag sakna lite grann när jag läser de här böckerna. Allt var inte riktigt så ensidigt och enkelspårigt som man kan tro när man läser den här trilogin. Även det som hände utanför de homosexuella kretsarna kunde ibland vara rätt så absurt.

Visst var det då som homosexuella  började komma ur garderoben, men man ska inte glömma att det fortfarande faktiskt fortfarande finns en del som inte går ut med sin läggning rakt av. Jag hade själv en vän som alla vi kompisar "visste" var gay, vilket han själv envist förnekade väldigt, väldigt länge. Och det är bara för något/några år sedan som han äntligen gick ut med sin homosexualitet öppet.  Så vissa saker har kanske inte ändrats så väldigt mycket ändå.

Torka aldrig tårar utan handskar är en bra bok/trilogi, men ändå så griper den inte tag i mig riktigt så mycket som jag hade trott och/eller önskat.

Mina recensioner av de tre delarna finns här:

Del 1. Kärleken
Del 2. Sjukdomen
Del 3. Döden






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar