lördag 26 september 2015

Stanna innan du går

Titel: Stanna innan du går
Författare: Åsa Bonelli
Format: Inbunden
Antal sidor: 250
Förlag: Ordberoende förlag

"Sol, saltstänkta klippor, tångdoftande havsluft och ett trähus på en kobbe strax utanför Möja i Stockholms skärgård. Hit drar Malin sig tillbaka för att läka det trasiga hjärta som exmannen plötsligt lämnade henne med. Här ska hon skriva på uppföljaren till sin roman och äntligen få återse gamla sommarvänner. Men inget blir som hon tänkt sig.

Malin som varit den duktiga flickan är någon man kan lita på. Som ansedd kulturrecensent och det nya stjärnskottet på den skönlitterära himlen har hon en del att leva upp till. Hon vet vad som krävs av henne och vad hon behöver göra för att behålla den status hon kämpat så hårt för att få.

Det tar bara fyra veckor innan hela tillvaron blir omkullkastad. Och hon vet att hon bara har sig själv att skylla och nu får stå sitt kast. En lång vänskap sätts på prov, förtroenden bryts och hemligheter som legat begravda i årtionden flyter upp till ytan.

Men det finns ingen återvändo för Malin när hon väl fattat beslutet att sätta sig själv i första rummet."

-----------------------------

Den här boken vann jag i en utlottning på Facebook och hade egentligen inga förväntningar i o m att jag inte kände till författaren. Det jag inte anade var hur svår den här recensionen skulle bli att skriva.

När jag läste baksidestexten (se ovan) så förväntade jag mig en vanlig feelgoodroman, och det passade bra just nu. Och visst började det som en vanlig feelgoodroman, men efter ett tag insåg jag att Bonelli slängt in någonting, för mig, helt oväntat. Och det var nu det blev riktigt intressant att läsa boken. Och det är här som svårigheten med att skriva om den, kommer. Det finns ganska mycket att säga om det som händer i Malins liv efter att hon dragit sig tillbaka till ön och jag har många och mycket funderingar kring det. Samtidigt vill jag inte avslöja för mycket, vilket jag skulle göra om jag skrev mina egna reflektioner kring det som händer och det vore ju att förstöra för den som tänker läsa boken.

Så jag får helt enkelt avsluta med att säga att Stanna innan du går är en feelgoodroman som absolut inte är så förutsägbar som man skulle kunna tro.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Åsa Bonellis hemsida

Stanna innan du går finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden/E-bok




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar