måndag 22 april 2019

Recension: Svarta näckrosor av Michel Bussi

Titel: Svarta näckrosor
Originaltitel: Nymphéas noir
Författare: Michel Bussi
Översättning: Christina Norrman
Format: Inbunden
Antal sidor: 380
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Turister flockas dagligen till den charmiga byn Giverny där Claude Monet målade sina berömda tavlor. Men när Jérôme Morval, en man lika besatt av konst som av kvinnor, hittas död i den vackra trädgården visar byn upp en mörkare sida. I hans ficka återfinns ett vykort av Monets Näckrosor med orden: Elva år gammal. Grattis på födelsedagen.
Tre kvinnor visar sig på olika sätt vara involverade i hans död: en ung, begåvad konststudent, en vacker byskolelärare och en gammal änka som huserar i den gamla kvarnen. Alla tre bär på en hemlighet. Och alla tre söker efter en väg ut."

-------------------------

Jag läste en bok, Trollsländan, av den här författaren förra året  och tyckte den var bra. Jag ville då läsa fler böcker av Michel Bussi och hoppades såklart att förlaget skulle komma att ge ut några till och nu kom då den här som jag självklart direkt ville läsa.

Svarta näckrosor är mer "fransk" (som jag ibland har lite svårt för), ändå fungerade den faktiskt riktigt bra för mig.
Jag är själv väldigt förtjust i Monets tavlor och det var lite speciellt att få läsa en spänningsroman som utspelar sig på den plats där han målat många av de tavlorna. För mig var miljön helt enkelt magisk, med ett sånt där drömlikt skimmer som man brukar se i vissa filmer.

Själva intrigen med de tre kvinnorna som på något sätt hade kopplingar till Jerome Morvals död var väldigt intressant och jag måste medge att jag inte alls kunde gissa mig hur det hela hängde ihop till förrän på slutet  och vad de tre kvinnornas roll var i det hela. På ett sätt känner jag att det hade varit bra om sambandet avslöjats lite tidigare, men samtidigt var det ju faktiskt ganska spännande att försöka gissa sig till vad som skulle hända.

Svarta näckrosor är en intressant och klurig spänningsroman där man som läsare ofta blir överraskad av händelserna och sambanden, men samtidigt tyckte jag nog faktiskt mer om Trollsländan. Jag har nu läst två böcker av Michel Bussi och trots att jag tycker att den här är bra så tycker jag fortfarande mer om Trollsländan. Jag ser fram emot ännu fler böcker av den här författaren och hoppas att det inte dröjer alltför länge innan nästa kommer på svenska.

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!


Mer info om författaren och hans böcker finns på Michel Bussis websida

Min recension av en annan bok av Michel Bussi

Trollsländan

Svarta näckrosor finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar