torsdag 8 april 2021

Hett i hyllan #295

 

Trots att jag vaknade första gången kl 02.22 (gick och la mig alldeles för tidigt dvs runt 22.00)och sen bara sov i småsnuttar fram till 07.30 då jag gav upp och gick upp för att få mig morgonens första mugg te, så har jag haft ganska svårt att komma igång eller så är det kanske just för att jag inte sovit ordentligt som jag inte kommer igång. Nu är det i alla fall dags att visa upp hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------

Den här gången har jag hittat en julklapp som blivit kvar oläst i bokhylla

Swede Hollow av Ola Larsmo
Text från förlaget sida:
"Swede Hollow är en ravin mitt i St Paul, Minnesota. Idag är den öde. Men vid sekelskiftet 1800-1900 bodde mer än tusen svenskar i en slum so stadens myndigheter beeskrevs som ett pesthål. Barnadödligheten var hög, döden i arbetsplatsolyckor likaså. Här samlades några av den miljon svenska migranter som aldrig lyckts ta sig in i det nya samhället - illa sedda av såväl amerikaner som mer väl lottade svenska migranter. Vi känner dem till namnet, inte mer.
Människorna i ravinen är några av de svenskar vi sorterat bort ur vår gemensamma historia. Vi har valt att inte se dem, för deras erfarenheter gör något med vår självbild
Men då världen åter präglas av migration och folkvandring stiger de fram på nytt och vill bli sedda
I Swede Hollow samlas vintern 1897 en brokig skara av människor, som endast har det gemensamt att de fallit ur ett Sverige i stark förändring. Familjen Björn från Örebro flyr en katastrof. David Lundgren jagar en förlorad och hopplös kärlek. Den föräldralösa Inga från Dalsland söker större frihet och kontroll över sitt eget liv. De möter en verklighet präglad av hårda arbetsvillkor, sjukdom och plötsliga utbrott av naket våld  - men de kom tillsammans bygga sig ett liv i utkanten av den framväxande industristaden St Paul, illa sedda och utsatta för omvärldens förakt , men med drömmar om att "ta sig upp på gatan". Deras drömmar tar sig olika uttryck, men lever och verkar ända in i vår tid."

Julen 2017 köpte jag tre pocket, en till var och en av oss, dvs en till mig mig själv, en till maken och en till brorsan . Sorgligt nog blev två av tre av de böckerna hyllvärmare. Den här boken köpte jag egentligen till maken men jag var väldigt sugen själv på att läsa den och jag blir ä'nnu me5r sugen nu när jag läser om boke på förlagets sida




4 kommentarer:

  1. Jag vet att jag har sett den här boken tidigare, men jag har nog aldrig varit lockad av den.

    SvaraRadera
  2. Åh, den här tyckte jag jättemycket om! Omslaget är inte till dess fördel. Den ger en helt annan bild av utvandralivet än Karl-Oskar och Kristinas version. Läs den!

    SvaraRadera
  3. Det jag läst av Ola Larsmo har jag gillat. Den här låter lockande.

    SvaraRadera
  4. Den har jag precis nyligen läst och jag kan rekommendera den. Mycket bra, tycker jag. Det kommer en text om den på min blogg så småningom.

    SvaraRadera