torsdag 1 april 2021

Recension: Edenbrooke av Julianne Donaldson

Titel: Edenbrooke
Originaltitel: Shadow Mountain
Författare: Julianne Donaldson
Översättning: Tove Janson Borglund
Format: Pocket
Antal sidor: 254
Förlag: LB förlag
Hyllvärmare 2020

"Marianne Daventry är olycklig . Hennes mor har omkommit i en olycka och hennes far har i djup sorg flytt till Frankrike och placerat ut sina tvillingdöttrar hos släktingar. Marianne är hos sin mormor i Bath och systern Cecily är hos en kusin i London.

Marianne längtar efter sin syster och när Cecily erbjuder henne att följa med till en väninnas herrgård på landet, Edenbrooke, blir hon överlycklig. Föga anar hon att det kommer bli en dramatisk sommar som för alltid kommer att förändra hennes liv."

------------------------

När jag väljer böcker att läsa i sovrummet (läser alltid ett par sidor på kvällen) så är kriterierna att boken ska vara lätt- och snabbläst, inte så intressant att man inte kan slita sig men tillräckligt intressant för att man ändå vill fortsätta att läsa nästa kväll.Romance, deckare och feelgood faller ofta in i den gruppen, de är precis perfekta sovrumsböcker och då har jag också valt att aktivt försöka beta av mängden hyllvärmare genom att välja mellan böckerna som stått längst i bokhyllan.

Den här boken verkade motsvara alla kriterier plus att den är ganska "lagom" tunn så jag valde att läsa den under december. Tyvärr var det inte ett så bra beslut - javisst, den är lättläst och lättsam men samtidigt är de så seg att jag faktiskt emellanåt nästan somnade redan efter ett par sidor. Det är sockersött såklart men samtidigt är inte romance-delen så intressant att jag skulle engagera mig speciellt mycket. Utöver det så blir jag inte heller speciellt engagerad i karaktärerna, vilket också gör boken mindre intressant att läsa.

Edenbrooke tog alltså längre tid och var segare att läsa än vad jag hade räknat med så jag blev faktiskt rätt så besviken på den. Men jag har en till av den här författarens böcker olästa så får vi se vad jag tycker om den innan jag bestämmer mig o jag i framtiden kommer att läsa fler av hennes böcker eller inte.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Julianne Donaldsons websida  


Edenbrooke finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band/Pocket/E-bok

Bokus Danskt band/Pocket/E-bok

CDON Danskt band/Pocket







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar