måndag 12 april 2021

Recension: Hatten av Mats Samuelsson

Titel: Hatten
Författare: Mats Samuelsson
Format: Danskt band
Antal sidor: 119
Förlag: Lava förlag
Recensionsexemplar (se Om)

"När den tyske konstnären Joseph B förlorar sin hatt en blåsig dag på Manhattan, hamnar vår vän och ciceron i en röra som ingen kunnat föreställa sig. Inte ens självaste Hatten.

Hos popkonstnärer och rock and roll-artister bidar den sin tid. Den stjäls och skändas, smeks och älskas, får se New York, London och Düsseldorf för att inte tala om Stockholm, Göteborg och Bahamas, blir vittne till tidernas största konstsvindel och når till slut ända in i maktens innersta salonger.

Om man får tro Hatten själv, så kommer denna berättelse att förändra era liv. Tillsammans med Joseph B, Andy W, Patti S, Grace J, Mick J, Keith R, Håkan H, Louise B och alla de andra. De som inte talar om vingar utan bara flyger."

----------------------

Jag fick ett mail från författaren med en förfråga om jag ville läsa den här boken. Efter att ha läst presentationen av den blev jag väldigt nyfiken på den och tackade ja.

Ett lite annorlunda koncept att låta Hatten vara berättade under sina resor från land till land och från person till person. Lite kul är det också att Hatten rör sig i samma miljöer som väldigt kända personer. Det är inte speciellt svårt att klura ut vilka som döljer sig bakom t ex Andy W, Patti S, Mick J och Keith R, speciellt för någon i min generation. Det enda jag undrar är nog om yngre läsare gör samma kopplingar eller ens känner till personerna i fråga.

Hatten var verkligen underhållande läsning och det var riktigt kul är man vartefter kom underfund med vilka personer det var som flimrade förbi i Hattens värld.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack för rec.exet Mats Samuelsson!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Mats Samuelssons websida

Hatten finns att köpa hos t ex




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar