torsdag 27 maj 2021

Recension: Örådet av Jakob Sverker

Titel: Örådet
Författare: Jakob Sverker
Format: Häftad
Antal sidor: 238
Recensionsexemplar (Se "Om")

"Det började som vilken dokusåpa som helst. Lag Nord och lag Syd kämpade ursinnigt för att vinna tävlingarna och slippa hamna i örådet. Sedan kom kriget på riktigt.

På en öde ö i Sydostasien spelar en svensk tv-kanal aningslöst in en reality-tv-serien De Skeppsbrutna. I tumultet som uppstår, när en falang ur militären inleder en statskupp i området, fängslas och frihetsberövas  prästen Cecilia. Tre andra deltagare ger sig in i stridigheterna för att försöka befria henne."

----------------

Jag har läst och recenserat författarens Europatrilogi (Länkar till recensionerna finns längre ner på sidan) tidigare och fick nu förfrågan från honom om jag kunde läsa och recensera den här också. Självklart tackade jag ja, eftersom jag tyckte bra om Europatrilogin och för att baksidestexten till Örådet faktiskt var så lockande. Själva konceptet med reality-tv i fokus är en så intressant företeelse att  det gjorde att jag blev ännu mer sugen på att läsa boken. Jag tittade själv lite på reality-tv alldeles i början när den genrén föddes men har sen dess tyckt att många av serierna är lite väl skruvade och att många av karaktärerna i reality-tv ofta är mer "teater" än verklighet för att det ska vara intressant att titta på.

Jag är däremot fascinerad av de människor som deltar i de här programmena och också vilka man väljer in på castingen. Ofta känns det som att man valt ut schablonmässiga karaktärer som är beredda att göra vad som helst för att hamna i topp i de här programmena. Och självklart sätts dessa karaktärer infor situationer som manar fram de sämsta egenskaperna hos dem och som också skapar bäst tv. Om det sen är moraliskt tveksamt är av underordnad betydelse.

Örådet är en välskriven, lättläst och intressant bok som faktiskt är väldigt aktuellt just nu med tanke på det som man läst i tidningarna om det som hänt i Paradise Hotel.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Jakob Sverker för rec.exet!

Mer om författaren och hans böcker finns på Jakob Sverkers websida

Mina recensioner av andra böcker av Jakob Sverker

Europatrilogin

Berättelsens ängel

Heidenstams misstag

Äventyrliga hjärtan.


Örådet finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad

Bokus Häftad

CDON Häftad





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar