onsdag 29 oktober 2014

Blod & stjärnstoft

Titel: Blod & stjärnstoft
Författare: Laini Taylor
Format: Inbunden
Antal sidor: 462
Förlag: Bazar Förlag

"Det var en gång då kärlek uppstod mellan en ängel och en djävul. De började drömma om en värld utan blod och krig. Det här är inte en sådan värld.

Konststudenten och monsterlärlingen Karou har funnit svaren hon söker. Nu vet hon vem hon är och vad hon är. Men med den kunskapen följer en annan sanning. Hon har älskat en fiende, han har svikit henne och nu måste hela världen sona hans brott. Karou måste bestämma sig för hur långt hon är villig att gå för att hämnas sitt folk.

Fylld av skönhet och omöjlig kärlek, hemligheter och svåra val berättar Blod & stjärnstoft den andlöst spännande fortsättningen på Mörk Ängel, historien om Karou och Akiva. De befinner sig på varsin sida av ett urgammalt krig som nu vaknat till liv igen, och Karou måste bygga en monsterarmé i ett land som består av blod och stjärnstoft."


-----------------------------------------

Blod & stjärnstoft är andra delen i Laini Taylors trilogi Önskemånglarens dotter.
Jag blev ju stormförjust i första delen, Mörk ängel, och var helt enkelt tvungen att direkt kasta mig över del två, dvs den här boken.

Den här gången är det mer action, mer spänning och mer av handlingen sker i parallellvärlden Eretz. Konstigt nog stör inte fantasivärlden mig trots att jag med andra fantasyböcker haft problem med det. Här här det på något sätt till att det finns en parallellvärld.

Persongalleriet består, förutom Akiva och Karou, av Karous människovänner Zuzanna och Mik och en hel massa änglar och djävlar (kimärer) i olika form, format och temperament. Här tycker jag det faktiskt blir t o m roligt att få göra bekantskap med diverse kimärer med annorlunda utseenden. Visserligen är Taylor duktig med sina beskrivningar av de olika kimärerna men emellanåt kommer jag på mig själv att önska att boken verkligen var en tecknad serie så jag kunde få se hur kimärerna ser ut och inte bara föreställa mig utseendet i fantasin.

Jag gillade ju Mörk ängel jättemycket men faktiskt så gillar jag Blod & Stjärnstoft ännu mer. Nu återstår bara en olidlig väntan på tredje och sista delen för den måste jag helt enkelt läsa! Jag vill ha mer!!!! Nu!!!

Min recension av första delen Mörk Ängel

Läs mer om Laini Taylor och hennes böcker i hennes blogg eller i bloggen för Önskemånglarens dotter

Tack Bazar Förlag för rec.exet!



Blod & stjärnstoft finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar