söndag 5 oktober 2014

En smakebit på søndag 2014-10-05


Det är söndag och dags att delta i En smakebit på søndag som anordnas av Flukten fra virkeligheten. Sedan ska min man och jag åka och besöka Antik & Kuriosamässan i Kista. Jag älskar att besöka såna här mässor, man vet aldrig vad man kan hitta.







Min smakbit den här veckan kommer från sid 58 i Sonen av Philipp Meyer. Det är en ganska brutal skildring av Vilda Västern från 1830-talet till nutid.



"Toshaway naglade fast mig i gräset. Han och en annan indian satte sig på mig och band fast mig till armar och fötter lika fort som far skulle snara en kalv. Jag släpades en bit bort. När jag tittade upp hade Martin inte rört sig ur fläcken. Han satt där och begrundade situationen; jag såg knappt hans ansikte över blommorna. Tre indianer hade suttit upp på sina hästar, bland andra Urwat, min brors ägare. De red i cirklar runt honom, tjutande och ropande. Han reste sig och de slog honom med de platta sidorna av spjuten, gav honom öppningar och uppmuntrade honom att springa, men han stannade där han var, till knäna i rödgula blommor, liten mot himlen." 








OBS! Du har väl sett att jag lottar ut en bok här på bloggen?




27 kommentarer:

  1. Har varit sugen på den här boken ett tag. Jag är väldigt förtjust i omslaget men skräms något av vilda västern-temat. Det är inte riktigt min kopp med te. Ha en bra söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nog inte att du ska behöva bli skrämd av västerntemat. Är det något man kan bli skrämd av så är det att den är rätt så rå.

      Radera
  2. För en del år sedan läste jag ganska många böcker (och såg filmer) om Vilda Västern, det känns lite som att jag fick tillräckligt då :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också haft sådana perioder, ändå känns den här boken fräsch.

      Radera
  3. Den har jag nu inte läst men verkar intressant.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här boken fick jag rekommenderad men när jag tittade på den så tyckte jag den inte verkade vara något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla gillar nog inte just den här typen av böcker.

      Radera
  5. Låter som en rätt intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills har jag inte blivit besviken på den.

      Radera
  6. Den här har jag tänkt läsa ända sen den kom ut förra hösten. Men det har inte blivit av än. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  7. Läskigt!
    Tack för smakbiten!
    Kram Cissi
    http://cissigrip.blogg.se

    SvaraRadera
  8. Ingen bok jag känner i gen men tack för smakbiten! Hoppas du får en fin söndag!

    SvaraRadera
  9. Ville vesten er fascinerende på godt og vondt. Denne boken har jeg ikke hørt om før, men den høres interessant ut, om enn vond.

    SvaraRadera
  10. Detta verkar vara en riktigt spännande och intressant bok. Kan förställa mig att den också är lite sorglig. Tack för smakebiten och boktipset! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är både spännande och intressant

      Radera
  11. Ja, den där boken har man ju själv sneglat lystet åt ett tag nu. :)
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var sugen på den ett bra tag och äntligen kom jag igång med den nu.

      Radera
  12. Tack för smakbiten. Jag har egentligen läst väldigt lite om Vilda Västern. Det är väl Lucky Luke och Lilla huset på prärien, typ..

    SvaraRadera
  13. Påminner lite om en av mina favoriter på mellanstadiet :) Kanske borde kollas upp...

    SvaraRadera
  14. Brutal smakebit, men helt sikkert en interessant bok :)

    SvaraRadera