lördag 4 oktober 2014

Mörka platser

Titel: Mörka platser
Författare: Gillian Flynn
Format: pocket
Antal sidor: 430
Förlag: Pocketförlaget

"Libby Day var bara sju år när hennes mamma och två systrar mördades i det som kom att kallas Satansoffret i Kinnakee. Medan hennes familj låg döende flydde Libby från deras lilla bondgård och ut i den stränga vinterkylan. Hon överlevde - och vittnade om hur hennes femtonårige bror Ben var den skyldige.
Tjugofem år senare spårar en grupp påstridiga privatspanare upp Libby i hopp om att hitta bevis för att Ben är oskyldig. Ben sitter fortfarande i fängelse och Libby lever på smulorna från en fond, upprättad av välgörare som sedan länge glömt bort henne. Libby ser en chans att tjäna en hacka på sin tragedi. Mot en summa pengar tar hon kontakt med dem som var involverade den där gången. Kanske ska det visa sig att hennes vittnesmål inte var så vattentätt trotsa allt.
Libbys efterforskningar tar henne från sjaskiga strippklubbar i Missouri till övergivna turiststäder i Oklahoma, och undan för undan börjar den ohyggliga sanningen uppdagas för henne. Libby är tillbaka där hon började och där hon egentligen alltid varit: På flykt från verkligheten. På flykt från en mördare."


------------------------------------------------




Jag har sett Gillian Flynns namn på många bloggar där hon och hennes böcker hyllats, alltså blev jag väldigt nyfiken på henne. Så när jag hittade Mörka platser på en loppis så var det en självklarhet att köpa den. Tyvärr är det här med författare som hyllas överallt lite av en varningssignal för mig eftersom jag vet att det då är lätt att få så höga förväntningar på boken att man omöjligen kan bli nöjd när man läst boken.

Och tyvärr, jag blev faktiskt besviken. Jag tyckte Mörka platser var seg och i o m det så var jag flera gånger nära att lägga bort boken. Jag brukar gilla ett lugnt och stillsamt berättartempo (ex Ann Cleeves) men här blev det inte bara lugnt utan stundtals kändes det som om man stod helt still.  
Jag är också beroende av att hitta någon person i berättelsen som jag får i alla fall lite positiva känslor för och i Mörka platser kunde jag inte hitta en enda, inte ens huvudpersonen Libby är särskilt sympatisk.

Det är ju inte så lite trendigt numera att skriva mörka berättelser där det knappt finns några ljusglimtar men tyvärr är många av dem ingenting för mig. Jag har ju läst mörka spänningsromaner där det bara handlar om olika grader av helvetet, men då brukar det ändå finnas nånting som sätter lite fart på det hela, t ex action. I Mörka platser finns bara mörker... 

Mörka platser var verkligen ingenting för mig, men jag ger inte upp om Gillian Flynn ännu, utan jag ska nog ta och läsa nånting annat av henne så får jag se om jag gillar det bättre.

Mörka platser finns att köpa hos t ex








3 kommentarer:

  1. Jag gillade Sharp Objects mycket mer än den här. Har ännu kvar att läsa Gone Girl men det blir nog snart. =)

    SvaraRadera
  2. Måste säga att jag håller med dig. Mörka platser var inget vidare. Gone girl är väl den som går på bio nu? Den är kanske bättre :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har läst Sharp objects, vilken jag tokgillade!! Flynn är efter det en favoritförfattare. Men jag har hört att dark places inte är lika bra som sharp objects och gone girl, så snälla, ge henne ett försök till :)

    SvaraRadera