lördag 18 oktober 2014

Därför hoppar jag

Titel: Därför hoppar jag
Författare: Naoki Higashida
Format: Inbunden
Antal sidor: 156
Förlag: Wahlström & Widstrand

"Denna unika och viktiga bok, skriven av en trettonårig japansk autistisk pojke, ger röst åt autistiska barn och utmanar förutfattade standardföreställningar om denna gåtfulla sjukdom.
Därför hoppar jag visar tvärtemot vad många tror att människor med autism har fantasi, humor, empati och en känsla av andlighet, och pekar på att problemet med sjukdomen är en brist på dessa förmågor, utan snarare innebär svårigheter med att kommunicera dem till andra."

-----------------------------------




Den här boken vann jag på en utlottning  hos Mias bokhörna . Tack Mia!
Den här boken är alltså skriven av en trettonårig japansk autistisk pojke vilket egentligen är nästan otroligt. Att en trettonårig pojke skulle skriva en sådan här bok är redan det ovanligt, men att den pojken också är autistisk och har alltså skrivit boken med hjälp av ett alfabetsrutnät och dator känns riktigt overkligt.

Boken består av en massa frågor som sen Naoki, efter bästa förmåga sedan har svarat på. Så innehållet blir ju inte riktigt en  flytande berättelse utan känns lite mer som en intervju med frågor och svar och det blir ju lite uppstyltat och kantigt.

En av de sakerna jag faktiskt hajade till inför var när Naoki berättade hur han vet vad han vill säga men det som kommer ut ur hans mun inte är samma som det som finns i hans huvud och hur han tappar orden. En bekant till mig fick afasi efter en stroke och han beskrev sina svårigheter med att tala  på exakt samma sätt, vilket är ganska intressant...visst har båda situationerna den likheten att det handlar om att hjärnans funktioner på något sätt är "felkopplade" men det är ändå såpass skilda sjukdomstillstånd att det kändes riktigt märkligt att med att både Naoki och min bekant beskriver sina talsvårigheter på ett likadant sätt.

Att få ta del av en autistisk persons tankar är väldigt ovanligt men samtidigt väldigt intressant. Och för den som är intresserad av autism är det här nog en mycket viktig bok.

Därför hoppar jag finns att köpa hos t ex
























3 kommentarer:

  1. Åhh va kul att du gillade och läste den, det gläder mig.

    SvaraRadera
  2. Ända sedan jag såg den engelska översättaren på the Daily show har jag velat läsa boken. Det är ju helt fantastiskt att den här killen kunna skriva en bok, och det är ju intressant att få veta hur han ser på världen och sin sjukdom!

    SvaraRadera
  3. Autism är dock ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning, oerhört stor skillnad.

    SvaraRadera