onsdag 22 oktober 2014

Omslagsonsdag #63 - Huvudlöst

Bokpotaten är arg på att det bland YA-omslag ofta förekommer huvudlösa unga tjejer, dvs att man i princip ser kroppen men huvudet är inte med helt så att man kan möta en blick. Unga tjejer degraderas till kroppar som ska tittas på. Och det är det veckans Omslagsonsdag har som tema - omslag där kroppen är med men inte hela huvudet.Hon frågar också

Vad tycker du om detta och är det något som märks även bland andra kategorier böcker?

----------------------

Jag har faktiskt inte ens tänkt på det men å andra sidan så läser jag ganska lite YA. Och det jag märkte när jag gick igenom mina lästa böcker (till största delen "vuxenböcker" i olika genréer) var att det fanns relativt få huvudlösa omslag...det var inte helt lätt att hitta sådana sådana. Och jag tycker mig också märka att orsaken till att bilderna på dessa kvinnor inte har med hela huvudet inte är för att man bara ska koncentrera sig på kroppen utan oftast, i alla fall bland mina böcker, har det mer med innehållet av boken att göra. Är detta med huvudlöst en trend hos YA-omslag så är det skrämmande, om orsaken är att visa upp unga tjejer som bara kroppar som man kan titta på när och hur man vill. Frågan är väl om orsaken verkligen är den eller om det har med annat att göra.


 

  

 



Min favorit är Valentina, jag faller alltid för den där speciella lila färgen. Vilken gillar du bäst?




4 kommentarer:

  1. Christina Herrströms bok är fin tycker jag, solnedgångsfärger.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte heller kroppsfixeringen och avskurna kvinnokroppar, men jag gillar å andra sidan inte heller när någon annan bestämmer utseende på den jag ska läsa om. Kanske det bästa vore att skippa kropparna helt? Faste sedan tycker jag en del av de där omslagen är bra eftersom de får mig att vilja läsa böckerna, t.ex. Herrström och Harris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och i vissa fall så ger ju det avskurna kanske en lite djupare mening åt omslaget.

      Radera