torsdag 9 oktober 2014

Ormbarn

Titel: Ormbarn
Författare: Sakina Ntibanyitesha
Format: Häftad
Antal sidor: 164
Förlag: Blue Publishing

"Att kriget bröt ut kändes som en befrielse. Det kanske låter underligt men för mig skulle kriget i mitt hemland bli en utväg från ständigt lidande och utsatthet. Jag tänkte: nu äntligen ska jag bli skjuten och få dö, bli befriad och få vila i frid. Men det skulle visa sig att det blev värre.

Ormbarn är Sabina Ntibanyiteshas egen berättelse från Burundi, Rwanda och Kongo. Om ett barns och ung kvinnas utsatthet i skuggan av etniska konflikter och krig. Om ett nästan ofattbart lidande i ett samhälle genomsyrat av våld och hat, där männen tar för sig av kvinnor som kommer i deras väg och där ett människoliv inte är mycket värt.

Sakina Ntibanyitesha växte upp utan sina föräldrar. Hennes skolgång blev eftersatt, men hon fick sin mormors berättelser vid lägerelden. Och som sjuåring blev hon själv en sagoberätterska för de nunnor som bistod henne en av de gånger hon behövde hjälp."

----------------------------------------------------


Det är när man läser sådana här berättelser som man verkligen förstår hur stora kulturella skillnader det finns i världen och hur tacksamma vi ska vara för att vi bor där vi bor. Det är nästan obegripligt att ett barn på det här sättet tvingas gå från hem till hem, från man till man utan att nästan någon reagerar på hur illa hen far.

Ormbarn är en lättlästt, men skakande berättelse och man sitter bara och hoppas hela tiden man läser att hon ska hitta en fristad någonstans.

Sakina Ntibanyitesha tilldelades stipendiet "Årets invandrarförfattare" på Bokmässan 2014 för sina två böcker, Ormbarn och Farligare än djur.

Nu måste jag ju också läsa Farligare än djur, som väntar i min bokhylla.

Tack Blue Publishing för rec.exet!

Ormbarn finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar