lördag 25 oktober 2014

Mörk ängel

Titel: Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Format: Inbunden
Antal sidor: 377
Förlag: Bazar förlag

"På olika ställen i världen framträder plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. De är ditsatta av främmande varelser med vingar.

I en mörk, dammig butik har en djävuls förråd av människotänder börjat sina. Och i de tränga gränderna i Prag dras en ung konststuderande in i ett brutalt krig med främmande väsen från en parallell värld.

Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska "ärenden". Hon talar många olika språk - och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret.

När en av de främmande - den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare - spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistoria som har rötter i en våldsam forntid börjar spira. Kommer Karou att få ångra att hon ville veta sanningen om sig själv?"

---------------------------------------------------


Mörk ängel är första delen i Laini Taylors trilogi Önskemånglarens dotter.
Jag är alltså en nybörjare på det här med fantasy. Eftersom jag inte läst nästan någon fantasy eller ens förstod tjusningen med det (vampyrer, varulvar osv och fantasivärldar) så bestämde jag mig för att aktivt försöka bekanta mig med genrén i år. Så Laini Taylors serie passade ju alldeles utmärkt i mina planer. Och Mörka änglar är precis en sådan bok som helt plötsligt får mig att förstå varför folk överhuvudtaget gillar fantasy.

Ett av mina problem med fantasy hittills har varit att jag har väldigt svårt att ta vampyrer, varulvar osv på allvar. Märkligt nog har jag inga problem med änglar och djävlar, utan både händelserna och karaktärerna känns helt trovärdiga. Själva berättelsen är intressant och man kan faktiskt dra många paralleller till vårt eget samhälle och hur människor fungerar i olika situationer. Emellanåt kommer jag faktiskt på mig själv att sitta och fundera på sånt när jag läser den här boken.  Det är ett bra tempo i berättelsen och det är otroligt lätt att sugas med så man helt enkelt inte kan släppa boken. Sträckläsningsvarning!

Mörk ängel är definitivt en bok som t o m den som i vanliga fall inte läser fantasy, kan gilla. Mig får den att vilja utforska fantasy ännu mer nu när jag vet att det inom genrén även finns den här typen av böcker.

Som tur är så har jag nästa del, Blod & stjärnstoft väntandes i bokhyllan så jag kan fortsätta direkt att läsa vidare om hur det går för Karou och Akiva för nu är jag fast!

Läs mer om Laini Taylor och hennes böcker i hennes blogg eller i bloggen för Önskemånglarens dotter

Tack Bazar Förlag för rec.exet!





Mörk ängel finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







3 kommentarer:

  1. Jag tyckte med att den var väldans bra. Älskar i och för sig fantasy men denna var ny och annorlunda tycker jag. Vad gäller Blod och Stjärnstoft sen så var jag ännu mera förtjust i den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också ännu mer om Blod & Stjärnstoft

      Radera
  2. Jag tyckte också mycket om den, svår att lägga ifrån sig och hur skönt var det inte med något annat än varulvar och vampyrer! Tycker också att andra var snäppet bättre :-)

    SvaraRadera