onsdag 26 augusti 2015

Den sjunde sonen

Titel: Den sjunde sonen
Författare: Árni Thórarinsson
Serie: Einar
Antal sidor: 320
Förlag: Bazar förlag

"När eftermiddagsbladets reporter Einar blir skickad till det lilla samhället Vestfirðir i en otillgänglig del av landet för att rapportera om den lokala ekonomin hyser han inte något större hopp om att hitta något intressant att skriva om; den lilla orten för en tillvaro lika tynande som tidningen Einar jobbar för.
Men innan Einar vet ordet av inträffar den ena dramatiska händelsen efter den andra. En välkänd fotbollstjärna och hans vän försvinner. Ett gammalt fint hus brinner ned till grunden. När Einar ska intervjua husets ägare blir de praktiskt taget rammade av en stulen husbil,; samma husbil som snart ska hittas utbränd i skogen. Ett par dagar senare hittas också en välkänd alltingsman med en lovande karriär död i Reykjavik. Men varför har han varit så hemlighetsfull om sin tid i Vestfirðir?
Samtidigt som Einar dras djupare in i händelseförloppet tampas han med sitt röriga privatliv, och hans uppdrag förvandlas sakta men säkert till ett mörkt mysterium som sticker ut i de vackra och fridfulla omgivningarna."

--------------------------------------

Den sjunde sonen av Árni Thórarinsson är andra delen i serien om  i serien om journalisten Einar. Tyvärr har jag helt missat den första delen Häxans tid (Häxans tid), men det gick faktiskt bra ändå att läsa den här andra delen fristående även om jag tror att man nog skulle haft ännu mer behållning av boken om man läst serien från början.

Jag är svag för den här typen av lågmälda deckare. Det är inte mycket action eller detaljerade beskrivningar av brutalt våld (förutom morden då) i den här boken. Däremot lyckas författaren ge en liten inblick i hur livet och samhället fungerar på mindre orter på Island och de förutsättningar och förhoppningar folk som bor där har.

En sak som jag verkligen uppskattar är "hjälten", dvs journalisten Einar. Han har sina problem och har på ett sätt manat lite"på undantag", dvs rapporterar lokala nyheter i en lite halvdan lokal blaska, men hans liv och problem är ingenting som tar överhanden utan mordgåtan är fortfarande det viktiga.
Själva mordgåtan är rätt så spännande och självklart försöker jag gissa mig till motivet och vem som är förövaren, men lyckas inte något vidare.

Det är intressant med ännu en isländsk deckarförfattare och eftersom jag tycker om den här typen av deckare så kommer jag nu se till att också läsa första delen i serien.

Tack till Bazar förlag för rec.exet!

Den sjunde sonen finns att köpa hos t ex








1 kommentar:

  1. Verkar lovande. Spännande med Island och deckare behöver inte innehålla massa action (även om jag gillar det med).

    SvaraRadera