onsdag 12 augusti 2015

Jakthundarna

Titel: Jakthundarna
Författare: Jørn Lier Horst
Format: Pocket
Antal sidor: 397
Förlag: Lind & Co

"William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, sympatisk och noggrann. I hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av både kollegor och media.
Utan tillgång till polisens resurser inleder Wisting en egen utredning för att ta reda på sanningen. Han får hjälp av sin dotter, som är kriminalreporter, men de är långt ifrån att lösa gåtan när en ung kvinna försvinner. Händelsen kopplas samman med det tidigare mordet och nu börjar jakten..."


-------------------------------------

Den här boken och författaren hade jag hört en hel del om så när jag i födelsedagspresent fick välja ett antal böcker så fick Jakthundarna bli en av dem. Författaren har vunnit Glasnyckeln 2013 och Deckarakademins pris för Bästa översatta kriminalroman 2014 med den här boken. 
Jakthundarna är den första av Jørn Lier Horsts kriminalromaner som översatts till svenska men jag har förstått att på norska ska det finnas ett antal böcker i serien innan den här.

Jag blir direkt positivt inställd till William Wisting - det är skönt med en polis som inte har missbruksproblem och som är rätt så "vanlig". Tyvärr tycker jag författaren har gått lite för långt med den här "vanligheten", Wisting känns lite väl grå och intetsägande, det finns nästan ingenting som särskiljer honom från andra personer i boken. Hans dotter Line däremot är lite skarpare och mer i min smak. Hon tar tag i saker och ting och gör inte alltid såsom hon blivit tillsagd att göra.

Själva fallet känns trovärdigt och jag gillar författaren beskrivit utredningsarbetet så noggrannt som han gjort.
Tempot är lite lagom och det förekommer inte alltför mycket blod och/eller våldsamheter. Boken är lättläst och tyvärr också lättglömd. Men jag kommer nog att läsa nästa del också, kanske att William Wisting gör lite mer väsen av sig då...


Mer om författaren och hans böcker finns på  Jørn Lier Horsts hemsida

Jakthundarna finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok






1 kommentar:

  1. Tänk vad svårt det måste vara att få till en karaktär. Inte för mycket och inte för lite. Och lagom är nog egentligen inte heller bra :) Jag vill gärna läsa den här :)

    SvaraRadera