tisdag 7 juni 2016

Det nionde brevet av Catrin Ormestad

Titel: Det nionde brevet
Författare: Catrin Ormestad
Format: Inbunden
Antal sidor: 366
Förlag: Wahlström & Widstrand
Recensionsexemplar

"När Lea Höjer begravs i Gräsö kyrka samlas ön för att ta farväl av en respekterad men fruktad matriark. Hemmasonen Walter är ensam med den numera olönsamma gården, och när han röjer i kvarlåtenskapen hittar han en bunt oöppnade brev.
Vilka hemligheter döljer sig i hans mors förflutna? Och vem är främlingen som dyker upp i kyrkan och som ber att få tälta på hans mark? Hans närvaro river upp minnen från den dramatiska sommaren när ett resande tivoli kom till ön. En sommar då världen inte bara flammade av hat och rädsla, utan också av hopp, för det var då Walter mötte Hana.
Barfota och iförd en urblekt klänning steg hon ur en ålad husvagn midsommaren 1955, och med en enda blick fick hon bondpojken att glömma allt han trott sig veta om sig själv och det liv han var ämnad att leva. Under några skimrande dagar trotsade de alla krafter som försökte skilja dem åt, och ett annat liv tedde sig för ett ögonblick möjligt.
Men när midsommarhelgen var över var lägret nerbrunnet och Hana försvunnen. Vem som bar ansvaret för katastrofen har aldrig klarlagts."


----------------------------
Catrin Ormestad är frilansjournalist och Det nionde brevet är hennes skönlitterära debut. De som känner mig och/eller följer bloggen vet att jag är väldigt svag för debutanter så den här boken var verkligen oemotståndlig för mig.

Jag är väldigt förtjust i den här typen av släktsagor där släktens hemligheter avslöjas allteftersom. Och hemligheter finns det alltid, speciellt om man bor på ett geografiskt rätt så avgränsat område som en ö. I ett sådant samhälle är det viktigt med både status och hierarki och allt som kan tänkas skada ens anseende göms undan fortare än kvickt.

Jag tycker mycket om personerna i boken, faktiskt t o m "ärkeragatan" Lea Höjer. Och det är intressant att få en liten inblick i hur man på 50-talet såg på romer. Fördomarna mot dem finns ju tyvärr kvar men kanske i en lite annan tappning än då.

Hade jag inte vetat att den här boken var författarens skönlitterära debut så skulle jag nog aldrig ha kunnat gissa mig till det. Jag tycker mycket om Det nionde brevet och hoppas verkligen att det inte dröjer alltför länge innan Catrin Ormestad kommer ut med fler böcker.

Tack till Wahlström & Widstrand  & Kult PR för rec.exet!





Det nionde brevet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON E-bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar