torsdag 30 juni 2016

Hett i hyllan #46



Idag tänkte jag för första gången delta i Monikas Hett i hyllan . Jag har kikat in på den lite då och då men aldrig riktigt kommit mig för att delta, men idag är det dags att ta itu med detta och hänga på.

Monika skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

-----------

Hyllvärmare finns det gott om i mina bokhyllor och det svåra lär bli att välja vilken man ska ta fram. Den här gången tog jag bara en på måfåi en av bokhyllorna i hallen och det blev


Mitt namn är Luz av Elsa Osorio

Baksidestext:
Utanför skolan står Luz och väntar på skjuts hem. En främmande kvinna kommer fram och viskar i hennes öra: Din mamma är inte din riktiga mor.
I hjärtat bär Luz upp i vuxen ålder tvivlet på sin identitet. När hon föder sin första son väcks otydliga minnen till liv. Det kanske är sant, det kvinnan sa, och vem är i så fall hon? I jakten på Luz förflutna färdas vi med henne bakåt i tiden, till den argentinska militärregimens terroraktioner kring kuppen 1976 när barn stals från oppositionens fängslade kvinnor.
Vi får följa Luz, Miriam, Bestia, Carlos, Eduardo - alla människor, både offer och gärningsmän, i en ondskans tid där kärleken till livet och medmänniskor ändå segrar över hatet.

Jag har inte koll på när eller var jag köpte den här boken, men jag misstänker att jag hittat den på loppis. Och så fort jag nu läste baksidestexten insåg jag direkt varför jag köpt den. Jag har alltid velat läsa och veta mer om tiden under militärjuntan i Argentina. Jag vet ju en del, mest i stora drag genom det jag läst i tidningar, men jag har inte läst speciellt många böcker som handlat om just den tiden. Jag förstår ju varför jag köpte boken, det jag inte förstår är att jag ännu inte läst den! Så nu får den nog hamna högre upp i läsalistan så jag äntligen kan sätta igång med den.

4 kommentarer:

  1. Det är lite detta som är "faran" med att gå igenom sina hyllvärmare, plötsligt vill man läsa alla de där gamla böckerna. Samtidigt :)

    SvaraRadera