måndag 18 februari 2013

Den som gräver en grav

Den som gräver en grav av Yrsa Sigurdardottir

"En kvinnlig arkitekt hittas mördad i närheten av ett nyöppnat hotell utanför Reykjavik. Hotellet, som sägs vara hemsökt av spöken, är ett rekreationscenter med new age-förtecken. Advokaten Þora Gudmundsdottir kallas till platsen av hotellets ägare, Jonas, som är misstänkt för mordet. Þora inleder metodiskt sin undersökning och inser snart att väldigt många människor har velat se den mördade kvinnan död. Det visar sig att två närliggande gårdar ruvar på gamla familjehemligheter. Hemskheter som ingen vill ska komma i dagen. Þoras uppgift blir att se om de historiska händelserna kan ha något samband med vad som händer just nu."


-------------------------------------------------------------

Det har ju börjat dyka upp lite islänningar på deckarhimlen och hittills har jag bara läst deckare av Arnaldur Indridason och hunnit tröttna på honom lite grann. Yrsa Sigurdardottir kallas "den isländska deckardrottningen", men för mig är hon alltså en ny bekantskap.

Måste medge att jag har lite svårt med isländska namn och det tar lite tid innan jag lyckas hålla isär personerna. Och i o m svårigheterna med namn så blir det ett tag lite rörigt med släktskapsförhållandena, men det reder ut sig så småningom.
Jag gillar intrigen, den är en lagom blandning av släkthistorik och nutid och tillräckligt snårig för att man inte direkt ska kunna gissa sig till vem som är mördaren.

Advokaten Þora är inte direkt en favorit förutom att jag gillar hennes avslappnade inställning till allt hennes son hittar på. Däremot känns inte hennes agerande annars speciellt advokataktigt (i alla fall inte de advokater jag känner), hon fladdrar runt lite för mycket och hon känns på det sättet inte riktigt trovärdig. Men jag gillar skarpt det faktum att hennes personliga problem inte är av det nattsvarta och tunga slaget som det brukar vara i många andra deckare.

Men, jag gillade boken tillräckligt mycket för att läsa nån bok till av Yrsa Sigurdardottir

Den som gräver en grav finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar