torsdag 14 februari 2013

Sista brevet till Sverige

Sista brevet till Sverige av Vilhelm Moberg

"I 'Sista brevet till Sverige" möter vi för sista gången Karl Oskar, Kristina och de andra emigranterna från Ljuder socken. Amerikanska inbördeskriget har precis brutit ut och den allmänna ron når ända upp till Minnesota. Minnet av Sverige är starkt och tankarna på alla dem de reste ifrån finns där ständigt. Karl Oskar och Kristina börjar bli gamla och de kan se tillbaka på ett hårt men också lyckligt liv tillsammans. Ett liv som på många sätt har blivit bättre för dem och deras familj."

---------------------------------------------------------

Fjärde och sista boken i Utvandrarserien. Det jag fastnar för i "Sista brevet till Sverige" är Karl Oskars och Kristinas relation. Dom har arbetat och kämpat sida vid sida och stöttat varandra i alla situationer, men jag känner att det är först i den här sista boken som det riktigt tydligt framgår hur mycket dom älskade varandra. Ingen av dem var hel utan den andra. Sådan kärlek kan man ibland få syn på även idag - lite äldre människor, som levt ihop hela sitt liv, och den där kärleken till varandra riktigt lyser om dem fortfarande. Det är ingenting som måste sägas med ord utan det är nånting som bara finns där som en naturlig del av livet. Och när man nån gång får syn på ett sådant äldre par så är det så vackert att man får riktigt tårar i ögonen. Och tårar i ögonen får jag också när jag läser om Kristina, som hellre riskerar sitt liv än ger upp en viktig del av samvaron med sin Karl Oskar. 
Och jag sitter och småflinar åt det här med hur man som invandrare blandar språk - mamma och jag har nämligen ofta diskuterat det här. Även hon, som ändå flyttade till Sverige i vuxen ålder, blandar finska och svenska hej friskt när hon pratar. Och precis som för Karl Oskar så stör det henne otroligt att hon inte längre pratar "rent".

Sista brevet till Sverige finns att köpa hos t ex




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar