torsdag 18 april 2013

Drömhjärta

Drömhjärta av Cecilia Samartin

"Kusinerna Nora och Alicia växer upp i 1950-talets Kuba, en paradisö för två små flickkor från välbeställda familjer. De är bästa vänner som delar lekar och drömmar, men när Fidel Castro griper makten förändras allting hastigt och de tvingas skiljas åt. Nora flyr med sin familj till USA, medan Alicia under Castros regim får uppleva hur det en gång så lyckliga livet i Havanna nu gränsar till fattigdom och nöd. Efter många år mäktar Nora inte längre med att nöja sig med att bara läsa Alicias brev. För att hjälpa sin sjuka väninna måste hon återvända till ett ofattbart fattigt Kuba, där varje dag är en kamp och där hungern driver människor till desperata handlingar."

----------------------------------------------------

Det här är väldigt känslosamt! Och precis en sån bok som jag faller handlöst för. Emellanåt behöver man läsa nånting som får en att gråta lite och när jag läser Drömhjärta så rinner tårarna.
Samartins beskrivning av Kuba både före och efter revolutionen får mig att önska att jag kunde resa dit och se allt alldeles själv. Och berättelsen om kusinerna Nora och Alicia och deras vänskap är helt enkelt underbar, det är en vänskap som överlever både avstånd och tid. Och jag blir också starkt berörd av  hur Nora  som flykting från sitt eget land, ändå känner att Kuba är det land där hon hör hemma.
Det är mycket känslor som rörs upp när jag läser Drömhjärta och jag hade svårt att släppa boken när jag börjat läsa den. Och nu efteråt så dröjer känslorna kvar såpass mycket att jag tvekar inför vad jag ska läsa nu - det är lätt hänt att jag upplever nästa bok sämre än vad den egentligen är om den inte riktigt rör upp lika mycket känslor som Drömhjärta.


Drömhjärta finns att köpa hos t ex

Adlibris 
Bokia
Bokus
CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar