måndag 22 april 2013

För dig blottad

För dig blottad av Sylvia Day

"Han var vacker, farlig och väldigt het. Jag drogs till honom som jag aldrig hade dragits till någon tidigare. Jag längtade efter hans beröring som om den var en drog, trots att jag genast förstod att han skulle göra mig olycklig. Jag försökte undvika och avvisa honom. Med tanke på min historia hade jag inte plats för en man i mitt liv. Men han såg hur mycket jag ville ha honom och det utnyttjade han lätt...

Gideon förstod. Han hade sina egna demoner. Och vi skulle bli varandras speglar, reflektera varandras värsta mardrömmar...och drömmar.
Hans kärlek förvandlade mig, och jag bad om att det förflutna inte skulle förstöra allt..."

-------------------------------------------------

För dig blottad är första delen i Crossfireserien, andra och tredje delen, För dig sedd och För dig nära, kommer senare i år.
Jag har läst Sylvia Day tidigare men då en av hennes historiska romaner som utspelar sig på 1800-talet. För dig blottad däremot är mer chick-lit med erotik och chick-lit är inte riktigt den genre som ligger mig nära hjärtat. Och så saknar jag i den här boken en riktig handling - det är i princip bara sex här. När Eva och Gideon bråkar så slutar det med att de har sex, när de trivs tillsammans så avslutar de med sex, ja vad de än gör så slutar det med att de har sex. Det blir lite enformigt i längden. Då föredrar jag de historiska romanerna, där det  ändå finns någon slags handling utöver det erotiska. Och så blir det ännu mer verklighetsflykt när händelserna inte tilldrar sig i nutid. För oavsett vad , så är ju det här verklighetsflykt av stora mått.

En  sak som jag reagerade på är hur För dig blottad flirtar lite med 50-nyanser-trilogin. Inte så att det finns BDSM-inslag, men man för in detta ändå genom en konversation om dom/sub vid ett tillfälle trots att det egentligen finns någon anledning till att ha med det som jag ser det. Men För dig blottad är ändå bättre skriven än 50 nyanser-böckerna  och huvudpersonerna är mer intressanta.

En sak som jag ser som positivt i För dig blottad är att Eva ändå bejakar sin egen sexualitet - hon är lika kåt som Gideon och förnekar det inte. Jämfört med en del andra böcker i erotik-genren så verkar Sylvia Day genomgående gestalta kvinnor som självständiga individer som faktiskt också kan bli kåta och som inte sticker under stol med det. Och det gillar jag.Och Eva är också på andra sätt självständig, t ex så har hon en egen karriär, hon är inte bara ett bihang till Gideon som säger ja och amen till allt han säger och vill.

Trots att just chick-lit-genren inte riktigt är min "cup of tea" så måste jag ju nu ändå läsa de kommande delarna för att se vad som händer med Eva och Gideon och deras förhållande.

Tack till Norstedts förlag för rec.exet!

För dig blottad finns att köpa hos t ex 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar