måndag 19 januari 2015

Illdåd

Titel: Illdåd
Författare: Thomas Eriksson
Format: Inbunden
Antal sidor: 441
Förlag: Damm förlag

"Under en efterfest på lucianatten blir Sara Leijon brutalt våldtagen av fyra män. Chockad och skadad tar hon sig till polishuset och gör sin anmälan. Fallet tycks glasklart, alla bevisen finns där, på Saras kropp och i hennes berättelse. Men när det gäller en våldtäktsrättegång är ingenting enkelt.
Kriminalinspektör Nina Mander vet vad Sara ger sig in på när hon anmäler männen, hon vet att Sara har alla odds emot sig och i ett försök att hjälpa henne kallar Nina in beteendevetaren Alex King. Kanske kan han stötta och lotsa Sara genom den extrema påfrestningen.
Alex tar på sig uppdraget, och beslutar sig snart för att med sina egna metoder försöka påverka utgången av fallet. Vad han inte räknar med är hur starkt situationen kommer att påverka honom själv. Rättegången river upp fula sår ur det förflutna och för sent inser Alex att han tagit sig vatten över huvudet."

----------------------------------

Illdåd är bok nr 2 i Thomas Erikssons serie om beteendevetaren Alex King. Det finns böcker där man tar upp vissa saker som gör mig både ledsen och rosenrasande och den här boken är ett av dem.

Jag ber om ursäkt redan på förhand om jag avslöjar alltför mycket i recensionen men det är svårt att skriva nånting överhuvudtaget om den här boken utan att avslöja en del och än värre blir det när känslorna svallar.

Thomas Eriksson tar upp våldtäkt och det är inte bara själva gärningen som får mig att gå i taket utan också vad som händer sen om offret anmäler våldtäkten och det går till rättegång. Det har ju stått en hel del i tidningarna om det här, om hur våltäktsoffren i princip  våldtas en gång till i rätten, hur man nästan skyller våldtäkten på dem och är totalt okänsliga inför det trauma som offret gått igenom. Jag kan inte annat än imponeras av hur väl Eriksson lyckats beskriva hur det hela går till, inte bara gärningen utan också vad som händer sedan. När jag läser den här boken så kommer jag osökt att tänka på ett våldtäktsfall som det stod mycket om i tidningarna vid ett tillfälle - Stureplansgrabbarna som våldtog en tjej i en lägenhet som de lurat henne till.

Illdåd berättar om en verklighet som man önskar inte fanns, men som tyvärr är alltför nära det man läser om i tidningarna. Det är välskrivet, engagerande, hemskt, vidrigt och oerhört viktigt!
LÄS DEN!

Och även om jag tyckte att Bländverk var bra så är jag efter den här boken så fast att nu måste jag bara fortsätta att läsa Erikssons Alex King-thrillers!

Illdåd finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




1 kommentar:

  1. Verkar som en bok jag borde läsa - och som jag kommer dra mig för att läsa pga hemskt och upprörande. Våldtäktsoffer behandlas förfärligt av rättsväsendet.

    SvaraRadera