lördag 31 januari 2015

Rysk roulette

Titel: Rysk roulette
Författare: Tom Clancy & Mark Greaney
Format: Inbunden
Antal sidor: 673
Förlag: Bookmark förlag

"I Tom Clancys sista roman hotas världen av att Ryssland fått en ny diktatorisk ledare. Hans namn är Valerij Volodin och han skyr inga medel för att återta makten över de forna satellitstaterna.

Konflikten är kusligt aktuell. Världsmakterna ställs mot varandra och USA:s president Jack Ryan räds inte utmaningen. För att hitta nya angreppsvinklar anlitar han sonen, Jack Ryan Jr, som har erfarenhet av att infiltrera utländska säkerhetstjänster."


---------------------------------



Tom Clancy, det är nostalgi det, för mig. Min pappa var en Clancy-fan av stora mått och köpte och läste böckerna vartefter de kom ut. Så länge jag bodde kvar hemma var alltså de här böckerna en del av mitt bokliga liv också eftersom jag systematiskt läste allas böcker efter at jag läst klart mina egna.

En Tom Clancy bok är på ett sätt enkel, handlingen är rätt så enkelspårig och återkommer i bok efter bok. Det är enkelt att skilja på de goda och onda - de onda är antingen vissa länder, t ex Ryssland eller terrororganisationer såsom IRA osv. De goda är såklart USA som räddar världen och bevarar världsfreden eller i alla fall någon slags terrorbalans. Samtidigt är Clancys analyser av omvärlden och världspolitiken omtalade- han anses att i många av sina böcker i princip ha förutspått kommande världshändelser. Och Rysk roulette är inget undantag!

De här böckerna är riktiga machoböcker, med vapen-, helikopter och  flygplansbeteckningar överallt, krigs- och stridsstrategi, militära organisationer osv och det kan bli lite tradigt om man inte är intresserad av sådant. Men orkar man bara med det, så är boken annars spännande och framför allt så är handlingen väldigt aktuell. Att det sedan står klart ända från första sidan hur det kommer att sluta hör på något sätt till - Tom Clancys böcker är ingenting för någon som vill överraskas av slutet. Det är mycket stereotypt men det är också nånting som hör till när det gäller den här typen av böcker och ingenting jag störs av när jag läser Rysk roulette.

Några av Clancys böcker har filmatiserats och det är nog väldigt få som inte har sett någon av dem, t ex Jakten på Röd Oktober


Tom Clancy medgav redan 2002 att han hade medförfattare/spökskrivare till en del av sina böcker och den här gången är det alltså Mark Greaney.  Clancy avled 1 okt 2013 men det har bestämts att hans romankaraktär Jack Ryan ska leva vidare genom att Mark Greaney fortsätter att skriva serien om honom.

Jag är inte en fan i klass med min far men jag gillar Clancys böcker och läser gärna en lite då och då. Och för den som tycker om action, spänning, spioner och krig är de här böckerna rena rama guldgruvan!

Mer om Tom Clancy och de böcker han skrivit finns på hans hemsida

Mer om Mark Greaney finns att läsa på Greaneys hemsida

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Rysk roulette finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar