lördag 3 januari 2015

Inget att avundas

Titel: Inget att avundas
Författare: Barbara Demick
Format: Pocket
Antal sidor: 379
Förlag: Natur & Kultur

"I skydd av nattens mörker inleder ungdomarna Jun Sang och Mi Ran i hemlighet en relation. Under långa promenader går de hand i hand och pratar om allt - utom den regim som tvingar dem att smyga med sin kärlek.
I Inget att avundas får vi möta flera vanliga nordkoreaner: en fabriksarbetare som såg sin familj svälta ihjäl innan hon flydde utomlands, en självuppoffrande doktor som tog emot mutor för att kunna köpa mat, och vars far begick självmord i sorgen efter ledaren Kim Il Sungs död.
Barbara Demick skildrar vardagen, kulturen och maktens mekanismer i ett gripande reportage från världens mest slutna rike."


-------------------------------------


Nästan samtidigt som jag läser Barbara Demicks bok om Nordkorea så berättar man på radio om landet och deras "sjuka" ledare som hotar omvärlden med kärnvapen. Det kan man kalla sammanträffande om något. Jag har länge varit intresserad av att läsa mer om Nordkorea efter att ha läst Flykten från läger 14 förra året och när jag hittade tipset om den här så hamnade den såklart på önskelistan. Och eftersom min man är lika intresserad så köptte han såklart denna till julklapp så han också skulle få läsa den.


Jag blir alldeles skakig av ilska och sorg när jag läser Demicks berättelser som baseras på intervjuer med flyktingar från Nordkorea.Det är många tankar och frågor som snurrar runt i huvudet på mig och jag blir alldeles kallsvettig ju mer jag läser om hur "medelsvensson" i Nordkorea blir tvungen att leva. Fast där handlar det inte så mycket om att leva utan mest om att med nöd och näppe överleva, vilket inte alla klarar.
Jovisst sitter man och skrattar åt uttalanden från galningarna Kim som sitter vid makten i Nordkorea, men det skrattet fastnar i halsen när man läser den här boken. Och jag undrar bara hur länge det ska ta innan omvärlden äntligen tar tag i saken och befriar det nordkoreanska folket från den här diktatorfamiljen? Det vore dags nu tycker jag eller rättare sagt, det borde nog ha gjorts redan för länge sen.
Det är helt ofattbara scener som utspelas i Demicks bok vilket gör den emellanåt rent känslomässigt svår att läsa. Och det är inte heller alltför lätt skriva om den när man är både rosenrasande och illamående. Men detta är en väldigt intressant och viktig bok som jag hoppas att många läser.

Inget att avundas finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON (engelska) 






2 kommentarer:

  1. det är lärorikt men svårt att läsa den här typen av böcker. har nyligen läst Vilda svanar, om tre generationer kvinnors liv i Maos Kina. otroligt starkt.

    SvaraRadera