lördag 10 januari 2015

Medan mörkret faller

Titel: Medan mörkret faller
Författare: Anna Lihammer
Format: Inbunden
Antal sidor: 336
Förlag: Historiska Media

"Mörkret faller över Europa 1934. I Tyskland har nazisterna tagit makten och i Sverige klubbas steriliseringslagen igenom.
I Uppsala hittas en framstående akademiker bestialiskt mördad i Anatomiska institutionens källare. Hans kropp har dumpats i ett likkar och i hans huvud finns märkliga hål. Den egensinnige kommissarien Carl Hell leder mordutredningen och till sin hjälp tar han den radikala polissystern Maria Gustavsson.
I sökandet efter gärningsmannen kastas de in i samhällets finrum, där båda känner sig obekväma - men av olika skäl."

-------------------------------------

Medan mörkret faller är Anna Lihammers debut som deckarförfattare. Jag blev intresserad av boken både för att det är en historisk deckare och för att handlingen utspelar sig i Uppsala, min nuvarande hemort. Alltså hamnade den på önskelistan och jag fick den sedan som julklapp.

Handlingen utspelar sig på 30-talet i Uppsala och det känns som att Lihammer grävt ordentligt så att hon kunnat få fram den rätta tonen när det gäller samhället på den tiden och den nazistvänlighet som rådde inom vissa kretsar. Visst föll mörkret då på 30-talet när man antog steriliseringslagen med allt vad det innebar och när framstående människor tydligt hyste nazistsympatier. Det är faktiskt ganska skrämmande att tänka sig att det inte är så väldigt länge sen som man även i Sverige höll på med forskning inom rasbiologi. Än mer skrämmande blir det ju när man tänker på att det fortfarande finns folk som tänker på det där sättet.

Jag gillar huvudpersonerna Carl Hell och Maria Gustavsson. Speciellt tycker jag om att Lihammer, trots att det nog inte var så vanligt på 30-talet att kvinnor fick vara med i en mordutredning,ändå tagit med Maria Gustavsson och låter henne få ta plats i boken.  Jag tycker också att Lihammer lyckas fantastiskt bra med att få fram tidsandan i 30-talets Sverige. 

Första början av boken /(första kapitlet) var faktiskt skrämmande om man, som jag, har lätt för att leva sig in i det man läser. Själva mordmetoden var riktigt otäck!

Medan mörkret faller är lättläst, välskriven och intressant och jag tycker riktigt bra om boken och hoppas på att det kommer en uppföljare snart så jag får bekanta mig mer med Carl Hell och Maria Gustavsson.

Medan mörkret faller finns att köpa som pocket hos t ex

CDON 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar