onsdag 14 januari 2015

Lady Almina och verklighetens Downton Abbey

Titel: Lady Almina och verklighetens Downton Abbey
Författare: Lady Fiona Carnarvon
Format: Inbunden
Antal sidor: 308
Förlag: Massolit förlag

"Boken berättar historien om Almina Wombwell, den förmögna arvtagerskan och utomäktenskapliga dottern till bankiren Alfred Rotschild, som genom giftermål med den femte earlen av Carnarvon blev Lady Almina, grevinna av Carnarvon på Highclere Castle 1895-1923."

------------------------------

Jag undrar om inte de flesta har sett i alla fall något avsnitt av tv-serien Downton Abbey? Det här är boken som varit inspirationen till den serien och Downton Abbey heter i verkligheten Highclere Castle.

Och visst känner man igen en del i boken, medans annat inte riktigt stämmer överens mellan boken och tv-serien, t ex att Bates inte alls är någon som jobbar på slottet utan i verkligheten dyker han upp på ett helt annat sätt. Men i det stora hela så känner man igen miljöerna och karaktärerna.

Det här är ju en biografi/fackbok och därmed inte helt ett verk av författarens fantasi,utan baserad på ordentligt med källmaterial, t ex brev, tidningar, Lady Alminas dagböcker osv. Så Lady Fiona Carvarvon har kunnat återge Lady Alminas liv och verklighet med en detaljrikedom som t o m kan bli lite uttröttande emellanåt.

Känslan av upstairs-downstairs är självklar för det var ju så den brittiska överklassen levde vid sekelskiftet och trots att man ju kunnat se sådant i ett otal tv-serier så är det ändå intressant att läsa om när det gäller faktiska personer.

Första världskriget tar stor plats i boken och det kan jag tänka mig att en del läsare kan tycka är lite tråkigt, men samtidigt betydde första världskriget också en stor förändring i hela det brittiska samhället. Och eftersom Lady Almina var så aktiv på hemmaplan så känns det verkligen relevant att också få krigshistorian med.

Jag har för länge sedan läst om upptäckten av Tutankhamons grav och det var väldigt intressant att nu få en koppling till den i den här boken.

Det ska komma en uppföljare, Lady Catherine och verklighetens Downton Abbey, i mars 2015  som tar vid där den här boken slutar, dvs den fortsätter berättelsen från 1923.

Lady Almina och verklighetens Downton Abbey är en riktigt intressant bok och efter att nu ha läst den så tror jag att jag också måste se hela serien ända från början.





Lady Almina och verklighetens Downton Abbey finns att köpa som pocket hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON






2 kommentarer:

  1. Hm...jag har sneglat på den men nu när jag läser just din recension så blir jag plötsligt mer sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen läsvärd tycker jag.

      Radera