torsdag 22 februari 2018

Helgfrågan vecka 8


Idag var de tänkt att vi skulle veckohandla men det slutade med att vi månadshandlade. Fördelen är vi inte lär behöva köpa nästan någonting under ca en månad framåt förutom då färskvaror såsom mjölk, grädde osv. När vi väl kom hem var jag så slut att jag legat i soffan nästan hela tiden sen dess och kom inte upp förräns nu. Och nu när det då perfekt att börja med att svara på Helgfrågan som ställs av Mia. Hon vill veta

Då och då dyker det upp en fråga via mejl från en författare som undrar om jag vill läsa deras bok. Det är skitkul att de vill att jag ska läsa deras bok men ibland hinner man bara inte. Självklart är det så att författare jag läst böcker av och gillat då tackar jag ja. Men ibland har jag tackat ja till någon okänd och inte ens kunnat läsa ut boken. Så ibland måste man säga nej, men känner sig lite elak.

Hur gör ni vid förfrågorna via mejl? Vilka tackar ni ja/nej till?

Bonusfråga: Vilken bok läser du nu?



----------------


Jag tackar nej till ganska många böcker och känner mig inte alls elak de gånger jag gör det. Jag tackar nej om boken inte intresserar mig eller om jag inte har tid. I båda fallen är det bättre att jag tackar nej istället för att kanske inte kunna skriva en rättvisande recension av boken. Självklart missar jag ibland och tackar ja till en bok som sen visar sig inte vara en bok för mig, men då läser jag den och anger sen i recensionen att den inte funkade för mig.  Men som jag ser det så är jag inte elak utan snarare väldigt snäll när jag tackar nej hellre än att ta emot en bok som jag antingen inte är intresserad av eller som jag inte har tid att läsa inom rimlig tid. Det är då bättre att författaren vänder sig till en bloggare som har intresse och/eller tid att läsa boken.

Just nu läser jag







Maestro av Geir Tangen i köket











Fyren mellan haven av M.L. Stedman i sovrummet







15 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig. Varför ta emot ett recensionsex av en bok som man redan från början känner att man inte kommer att tycka om?

    SvaraRadera
  2. ja, förlagen är nöjda att man artigt tackar nej.

    SvaraRadera
  3. Jag såg filmen om fyren. Riktigt bra.

    SvaraRadera
  4. Maestro hoppas jag kunna plocka upp idag och läsa :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig. Det är bättre att hålla sig till sin genre så det blir rättvist för alla.

    SvaraRadera
  6. Stedmans bok, åh, så bra. Klart en får tacka nej.

    SvaraRadera
  7. Jag håller fullständigt med dig. Läser också Maestro nu. :)

    SvaraRadera
  8. Fyren mellan haven har jag som både bok och dvd, får se om jag hinner läsa boken, att se filmen blir förstås inte samma sak, men en snabbare variant.

    SvaraRadera
  9. Fyren mellan haven har jag funderingar på att läsa.

    SvaraRadera
  10. Jag håller helt med dig. Maestro ligger hemma och väntar och blir antingen nästa bok eller den efter det. Det beror på om jag vill läsa en deckare eller en relationsroman efter den jag läser nu.

    SvaraRadera
  11. Helt rätt, så är det. Gillar verkligen att få förfrågan innan, vill kunna tacka nej om boken inte passar mig.

    SvaraRadera
  12. Hoppade över läsningen av Fyren mellan haven, men såg filmen för ett tag sedan och blev ganska besviken.

    SvaraRadera
  13. Ja precis så tänker jag med. Maestro vill jag läsa.

    SvaraRadera