söndag 18 februari 2018

Recension: Skuggvinter av Louise Baumgärtner

Titel: Skuggvinter
Författare: Louise Baumgärtner
Format: Danskt band
Antal sidor: 333
Förlag: Visto förlag
Recensionsexemplar

"Alices och Markus relation vacklar, trots att de snart ska bli föräldrar. När expojkvännen Sebastian återigen kommer in i hennes liv, som annars mest består avhögskolestudier och fredagsmys, kan hon inte föreställa sig hur det kommande vinterhalvåret ska förändra allt. Och innan våren gryr kommer någon att dö.
Under hösten dras Alice allt snabbare in i något hon inte kan kontrollera. Samtidigt tar triangeldramat en ny vändning när någon börjar kommunicera med henne via anonyma lappar. Avsändaren finns i hennes direkta närhet och vet precis vad Alice sysslar med. Men är det ett försök att varna eller göra henne illa?"

----------------------

Jag fick en förfrågan av författaren om jag ville läsa hennes psykologiska spänningsroman och självklart ville jag det, speciellt som den också är hennes debutroman.

Alice är en person som jag emellanåt retar mig på samtidigt som jag tycker synd om henne. Jag tror det har lite med åldern att göra, hon är ung och osäker och klarar inte alltid att styra sina känslor och det hon gör, och för mig är det svårt att förstå hennes agerande och hur hon tänker när hon hattar fram och tillbaka mellan killarna i sitt liv. Jag har lite svårt att förstå vad det är som Alice ser hos Sebastian, jag tycker inte ens att han är charmig. Författaren har lyckats så bra med personbeskrivningarna att jag går och funderar på hur de här personerna egentligen fungerar och reagerar ganska automatiskt på dem som personer.

När så de anonyma lapparna börjar anlända blir det smått kusligt och självklart försöker jag komma på vem avsändaren är, men det är inte speciellt lätt. I början känns den här boken mer som en relationsroman men sen börjar författaren sakta bygga upp spänningen och stämningen blir mer och mer kuslig och mörk. Och jag vänder blad för att snabbare komma fram till slutet och få veta vad och vem som ligger bakom en del av händelserna.

Skuggvinter är en lättläst och spännande psykologisk thriller med trovärdiga karaktärer i verklighetsnära situationer där det vardagliga sakta blir mörkare och mer olycksbådande än vad man som läsare från början hade väntat sig. Den här debutromanen får mig verkligen att se fram emot nästa bok av den här författaren.


Jag har bjudit på en smakbit ur den här boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Louise Baumgärtner för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes bok finns på Louise Baumgärtners websida


Skuggvinter finns att köpa hos  t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar