måndag 5 februari 2018

Tematrio: Biografier

Nu har det blivit riktigt kallt ute, -17 än så länge, och det är faktiskt riktigt skönt. När det blir så kallt ute förändras luften inomhus också (vi bor i ett trähus) och jag sover nog aldrig bättre än när det är riktigt kallt ute. Det är så skönt att ta på sig den tjocka, mjuka pyjamasen och krypa ner under flanellakanet med tjocka vintertäcket och det är så skönt att ligga där att man nästan inte vill gå upp på morgonen. Men än ska jag inte lägga mig utan nu är det dags för Lyrans Tematrio som den här gången handlar om biografier. Lyran uppmanar

Berätta om tre bra biografier, gärna om mer eller mindre kända personer. 

----------------------

Jag hade en period då jag läste massor med biografier men det var innan jag började blogga. Under de senaste åren har jag inte läst speciellt många, så mina tre är sådana som jag läst tidigare men en av de har jag faktiskt läst om för inte så länge sedan. Min lista skulle nog kunna bli hur lång som helst, speciellt när man kommer till de riktigt "gamla" godingarna Lauren Bacall, Humphrey Bogart, "Ol blue eyes" Sinatra osv osv, men jag plocka ut tre, en gammal och två lite nyare och alla från musikens värld.




Piaf av Simone Berteaut
Den här boken är skriven av Edith Piafs syster Simone Berteaut och är en rätt så fantastisk berättelse om "den lilla sparven" med den stora rösten.












Jag är Ozzy av Ozzy Osbourne (titeln är länkad till förlagets sida och där finns mer info om boken)
Även om Ozzy Osbourne står som författare så har jag svårt att tro att han skrivit den själv med tanke på hur många hål i hjärnan han vid det här laget nog har. En berättelse om det galna rockstjärnelivet med fylld med sprit och droger. Otroligt underhållande









White Line Fever av Lemmy Kilmister och Janiss Garza (titeln är länkad till recensionen och där finns mer info om boken)
En galning till, den legendariska Lemmy, grundaren av Motörhead. Och ännu ett galet rockstjärneliv på 70-talet, berättat faktiskt med en del distans och självironi.









4 kommentarer:

  1. Aha, rockbiografier. Alltid roligt, eftersom musiekr verkar leva så galna liv.

    SvaraRadera
  2. Säkert bra biografier men jag har inte läst någon av dessa.

    SvaraRadera
  3. Musikerbiografier, de låter som bra tips.

    SvaraRadera