tisdag 16 juli 2019

Recension: Pirata av Patrick Hasburgh

Titel: Pirata
Originaltitel: Pirata
Författare: Patrick Hasburgh
Översättning: Susanne Andersson
Format: Inbunden
Antal sidor: 300 sidor
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Nick jobbar som bilförsäljare i Kalifornien. Han har en fru och en son och livet rullar på, tills en dag när han blir överfallen och skjuten i huvudet av en potentiell kund. Då rasar allt: Han förlorar sitt ena öga, jobbet, sin fru, vårdnaden om sin son och sin självrespekt.
Han beger sig till Mexiko för att slicka sina sår. Här hänger han med lokalbefolkningen, som ger honom smeknamnet Pirata på grund av ögonlappen, surfar och dricker. En av hans polare, Winsor, har en fru som heter Meagan. Mot sin vilja känner sig Nick alltmer dragen till henne.
När Meagan en dag söker upp honom och berättar att hon har tagit livet av Winsor efter ett övergrepp, tvekar Nick inte att hjälpa henne att göra sig av med kroppen. De inleder ett förhållande och i Meagan och hennes två söner har Nick plötsligt något som liknar en familj igen.
Men när en kropp flyter upp på stranden och en förtegen FBI-agent dyker upp i byn, tvingas Nick inse att man aldrig helt kan surfa sig bort från sitt förflutna."

----------------

Jag blev nyfiken på den här boken när jag läste vad den handlade om, surfing och mord är en kombination som inte är så vanlig och jag brukar gilla lite ovanliga böcker.

Jag vet ganska lite om surfing förutom det jag sett i olika filmer och jag har heller aldrig försökt mig på det, men det låter och ser ut som nånting ganska roligt att hålla på med. Sedan finns det ju alltid de som fastnar totalt och tar det hela till nästa nivå och börjar tävla. Som jag förstått det så har surfingen utvecklats till en alldeles egen "kultur" bland utövarna och att i den ingår att bara koncentrera sig på surfingen och låta allt annat, t ex jobb, relationer osv, hamna på andra plats. Det är väl lite det som Nick råkar ut för efter att ha förlorat allt. Det är lättare att ta dagen som den kommer, jobba bara så pass mycket att han överlever och ägna resten av tiden åt surfingen. Kanske är jag lite för konventionell med jag har svårt att förstå den livsstilen och varför man väljer den istället för att ordna upp sitt liv.

Det finns egentligen ingen person i den här berättelsen som jag tycker är speciellt sympatisk eller sm jag fattar tycke för. De flesta är personer som flyter lite utanför samhället, i sin egen värld, där man inte behöver ta ansvar för någon eller något. Det är väl lite det som Nick sen hamnar i utan egen förskyllan, han börjar äntligen ta lite ansvar även om det från hans del inte var tänkt så från början.

Författaren Patrick Hasburgh är före detta manusförfattare, producent och regissör för film och tv och han är mest känd för 21 Jump Street och Aspen Extreme. Jag har tidigare läst några böcker av manusförfattare och jag tycker ofta det märks att de tidigare skrivit för just tv och film. Böckerna blir lite mer som manus och jag får inte riktigt en känsla för omgivningen och personerna och jag inbillar mig det är för att författaren själv är van vid att se de egenskaperna som något som tillförs när rätt skådespelare tar sig an rollen och när man hittat rätt ställe att filma på, så det blir inte lika mycket eller ingående miljö- eller personbeskrivningar som i andra böcker och jag tror det är lite därför som jag har svårt att engagera mig i  berättelsen. Med det sagt så kan jag tänka mig att Pirata nog skulle kunna bli en väldigt bra film, en film som jag nog skulle vilja se.

Även om jag alltså inte är helt begeistrad över den här boken så är jag nyfiken på och skulle gärna vilja läsa fler böcker av den här författaren för jag tror ändå att någon annan bok av honom skulle fungera bättre för mig.

Tack för rec.exet HarperCollins Nordic!

Pirata finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar