lördag 6 juli 2019

Recension: Vi for upp med mor av Karin Smirnoff

Titel: Vi for upp med mor
Serie: Jana Kippo del 2
Författare: Karin Smirnoff
Antal sidor: 349

"Törnen stack i våra händer. Rosorna hade vi köpt på macken i råne för att lägga på kistan. Det fanns inga andra blommor vare sig på kistan eller bredvid. Inga fladdrande kandelaberljus eller utsmyckningar. Bara en trälåda som trängde något vackert. Jag reste mig.
Kom sa jag. Jag vill lägga rosen på kistan.
Bror skruvade på sig och såg sig omkring. Omkring såg tillbaka på honom.
Men om det inte ska vara så sa han.
Det gör mig likom sa jag och gick upp till kistan. Bror kom efter."

----------------

Jag läste första boken, Jag for ner till bror (länk till recension finns längre ner på sidan), och tyckte den var fantastisk så när jag såg den här ville jag såklart fortsätta att läsa om janakippo.

Det är ju knappt ett halvår sedan jag läste första boken så den här gången blev inte språket eller stilen en chock, snarare föll jag in snabbt in i rytmen och sögs in i berättelsen. Det finns nämligen inget annat sätt att beskriva det på än att man sugs in i berättelsen, i alla fall för mig. Jag tappar all kontakt med verkligheten runt omkring mig och befinner mig i Norrland med janakippo och bror.

Det fanns en hel del igenkänning för mig i förra boken och det blir ännu mer i den här. Jag kommer själv från en liten stad i Finland som ligger uppe i norr precis i bältet där det finns många sådana här extremreligiösa grupperingar (nästintill sekter) som har sitt eget sätt att se på saker och ting och sina egna regler för livet och samvaron med andra. Vissa av de reglerna kan te sig nästan löjliga, t ex att man inte får ha en tvättmaskin med en genomskinlig lucka på framsidan, medan andra reglerar vad man kan ha för kontakter med icketroende och hur. Gemensamt är i alla fall att alla dessa regler begränsar friheten för medlemmarna i trosinriktningen och den som avviker från gruppen anses förtappad och all kontakt bryts eller till och med förbjuds.  En bekant till mig och min man var född i en sån familj och när hon valde bort "tron" och flyttade hemifrån förbjöds hela hennes familj att ha någon som helst kontakt med henne. De fick inte hälsa eller ens titta på henne om de träffade på henne ute på stan.

Den här författaren lyckas beskriva och berätta om både människorna och miljön på ett sätt som gör att man verkligen känner som om man var mitt i händelsernas centrum. Precis som med första boken så är tempot högt och jag blir överraskad gång på gång samtidigt som jag fascineras av personerna som befolkar de här böckerna. Slutet var riktigt överraskande och nu ser jag verkligen fram emot nästa bok.
Den här boken åker direkt in bland Årets favoriter

Min recension av författarens första bok

Jag for ner till bror