tisdag 30 juli 2019

Recension: Sommaren hon aldrig glömde av Nikola Scott

Titel: Sommaren hon aldrig glömde
Originaltitel: Summer of Secrets
Författare: Nikola Scott
Översättning: Annika Sundberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 348
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"De föräldralösa systrarna Madeleine och Georgiana växer upp på Sommerhill i det idylliska Cornwall. I augusti 1939, när sommaren tar sitt sista andetag och kriget rycker allt närmare, väntar Madeleine på att hennes syster ska komma hem från en lång resa. Men det blir inte som hon tänkt sig. Med sig har systern sin nyfunna kärlek och han charmar alla - utom Madeleine. För vem är han egentligen?
Långt senare i livet möter Madeleine den unga och gravida Chloe. Hon borde njuta av livet som blivande mor men är istället skräckslagen för de nya sidor som hennes make visar. Successivt börjar de två kvinnorna länka samman det förflutna med nutiden, vilket driver Chloe till ett drastiskt beslut."

------------------------

Jag läste den här författarens debutroman 2017 och tyckte om den så jag blev jätteglad när den här dök upp i brevlådan som en överraskning.

Precis som med förra boken blev jag väldigt charma av den här boken. Den består av två parallella berättelser, Madeleines och Georgianas på 30-40-talet och Chloes i nutid och  så småningom vävs de två berättelserna samman.
Bokens handling utspelar sig i Cornwall och jag måste medge att jag blir väldigt sugen på att åka dit nu när jag läst boken.
Systrarna Madeleine och Georgiana är personer som man tycker om omedelbart och den delen är nog mest feelgood. När sedan Chloe kommer in i bilden för hennes livsöde in en del svärta i boken vilket gör att boken inte blir sötsliskig. Det går kalla kårar utmed ryggraden när jag läser om maken Aidan och hur han beter sig mot Chloe.

Sommaren hon aldrig glömde är en berättelse om både de ljusa och mörka sidorna av kärlek. Den är lätt- och snabbläst och en perfekt bok att fly från vardagen en stund. Den är charmig men blir aldrig för gullig och söt eftersom det finns en del svärta i berättelsen som motvikt.
Jag har nu läst två böcker av den här författaren och gillat båda och vill mer än gärna läsa fler.

Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Historiska media för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Nikola Scotts websida

Min recension av Nikola Scotts debutroman

Min mammas hemlighet

Sommaren hon aldrig glömde finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar