söndag 27 april 2014

En smakebit på søndag


En härlig söndag med så vackert (och varmt) väder att man bara vill ut! Men innan jag går ut och sätter mig i solen och läser så måste jag ju delta i En smakebit på søndag som Flukten fra virkeligheten håller varje söndag






Smakbiten är från sid 21 i Olé, Olé En liten bok om tjurfäktning av Arne Häggqvist




"Kanske ligger tjurfäktningens väsentliga mening och innebörd däri, att en verkligt stor tjufäktare, med sinne för äran, det som spanjorerna kallar pundonor, under sitt spel med döden skapar en känsla av odödlighet både åt sig själv och åt åskådaren. Ja det torde vara just denna allvarliga eller tragiska konfrontation av liv och död, kulminerande, mellan svärdspets och horn, i den s.k. hora de la verdad (sanningens timme) som åstadkommer den känsla av andlös skälvande balans och tidlöshet som även åskådaren på arenaplats erfar."












10 kommentarer:

  1. Tjurfäktning har jag nog aldrig gillat, har till och med lite svårt för det i Ferdinand :)

    SvaraRadera
  2. Spännande. En bok jag inte känner till. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Det finns många dimensioner i tjurfäktning. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Låter inte som en bok för mig, men tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Vilken annorlunda bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Har aldrig förstått mig på tjusningen med tjurfäktning ;-)

    SvaraRadera
  7. Så flott og annerledes smakebit :)

    SvaraRadera
  8. Interessant emne! Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  9. Det låter som en intressant bok :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera