tisdag 22 april 2014

Tematrio - Världslitteratur



Eftersom det är Världsbokdagen imorgon vill Lyran anknyta till det i veckans Tematrio-Världslitteratur
Berätta om tre intressanta texter från jordens alla hörn!

Hur man ska definiera Världsbok får man avgöra själv. Jag tog och plockade lite i bokhyllan och fick fram följande. 








1. Salvadoreña av Cecilia Samartin. Samartin är född på Kuba och hennes böcker utspelar sig i Latinamerika (och delvis i Spanien i Señor Peregrino och La Peregrina).








2. Lustmordet av Mehmet Murat Somer. Turkisk författare vars serie med Hop-çiki-yaya-deckare utspelar sig i Istanbul. Lustmordet är del 2 i serien










3. Devils Peak av Deon Meyer. Första delen i serien med Benny Griessel. Sydafrikansk författare och böckerna utspelar sig i Sydafrika













10 kommentarer:

  1. Jag tänkte börja läsa Deon Meyer men alltså det är två serier, det har jag inte fattat.
    Det gäller att hålla isär och börja på rätt.
    Mia

    SvaraRadera
  2. Devils Peak gillade jag, även om bilden av nutida Sydafrika var skrämmande. Somer är jag nyfiken på, även om det nog mest beror på de otroligt läckra omslagen :)

    SvaraRadera
  3. Jag kanske skulle ta och läsa fler av Murat Somer, jag läste första i serien och det var väldigt uppfriskande på många sätt.

    SvaraRadera
  4. Turkisk deckare låter spännande! Jag har också tittat på Deon Meyer men än har det inte blivit av att jag läst något ...

    SvaraRadera
  5. Den turkiska deckaren verkar intressant!

    SvaraRadera
  6. De turkiska deckarna har jag på min att läsa-lista!! Den första boken verkar också intressant!

    SvaraRadera
  7. Deon Meyer är en av mina favoriter. Hans deckare är riktigt bra!

    SvaraRadera
  8. Deon Meyers första har stått i bokhyllan och väntat i åratal. Jag borde läsa den.

    SvaraRadera
  9. Deon Meyer hade jag med i min triss med, men jag kunde inte välja bok... Din tvåa känns spännande!

    SvaraRadera