söndag 6 april 2014

Häxmästaren

Titel: Häxmästaren
Författare: Saskia Walker
Format: danskt band
Antal sidor: 330
Förlag: Förlaget Harlequin

"Lennox Taskill är en liderlig rucklare, och en kradftfull häxa som enligt rykten  även utför förtrollningar mot kompensation när det behagar honom. Hans enda lojalitet står till likasinnade - för hans förakt befästes när han såg sin egen mor brännas på bål, anklagad för häxeri. Så när den förtjusande hustrun till en förmögen godsägare kommer för att be Lennox om hjälp, ger hon honom ovetandes både en möjlighet till förlustelse...och vedergällning.

Chloris Keavey har misslyckats med att producera en arvinge och står nu inför hotet att kastas ut på gatan av sin skoningslösa make. Hon har lovat sig själv att hon ska göra allt som står i hennes makt för att bli med barn, även om det innebär att utsätta sin kropp - och själ - för Lennox förförande magi. Men när den grymma häxjakten kommer allt närmare riskerar Lennox och Chloris allt för att kunna fortsätta med sina förbjudna, lustfyllda nätter...och för att bevara hemligheten som kan kosta dem livet."

-----------------------------------

Jag var lite betänksam när jag skulle börja läsa den här boken med tanke på vad jag tyckte om första delen, Nattfjärilen. Som tur är så hade jag inte behövt vara det, Häxmästaren visade sig vara betydligt  bättre balanserad. Och jag får i alla fall lite mer av det som jag efterfrågade när det gäller Nattfjärilen.

Huvudperson i Häxmästaren är Lennox, Jessica Taskills bror, och faktiskt så tycker jag riktigt bra om honom. På något sätt är han mer trovärdig än vad Jessica var.
Chloris Keavey däremot är definitivt inte en favorit, hon känns lite väl mesig och velig för min smak, henne blir jag emellanåt nästan irriterad på. Men, för mig är Lennox såpass charmig att det uppväger Chloris negativa sidor.

Visst finns det sex i den här boken också, men den överskuggar inte själva berättelsen som det var i Nattfjärilen. Och i o m att det också finns romantik så känns inte heller sexet så "porrigt".

Jag får också mer en känsla av Skottland på 1700-talet med häxjakter osv och Lennox bjuder på en del lite starkare besvärjelser och häxkonster än vad som fanns i Nattfjärilen.

Det är nu dags att sätta tänderna i Havsdrottningen,  den tredje och avslutande delen av Maleficiumtrilogin

Sammanfattning av hela trilogin hittar du här

Häxmästaren finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar