torsdag 24 april 2014

Förledd

Titel: Förledd
Författare: Megan Hart
Format: danskt band
Antal sidor: 396
Förlag: Förlaget Harlequin

"Jag hade allt en kvinna kan önska sig...

Min man James. Ett hus vid vattnet. Vårt perfekta liv. Och sedan kom Alex och hälsade på. Första gången jag såg min mans bästa vän, tyckte jag inte om honom. Tyckte inte om hur James förändrades när han var i närheten, tyckte inte om hur hans genomträngande blick följde mig överallt. Men det hindrade inte att jag ville ha honom. Och till min förvåning verkade James inte misstycka.

Tanken var att det skulle vara en kul grej. Någonting vi tre delade under de heta sommarveckor då Alex bodde hos oss. Det var inte meningen att någon av oss skulle bli förälskad - eller sluta älska. Jag behövde inte en annan man, inte ens någon som utstrålade sex och som visste alla hemligheter jag inte visste, hemligheter min man inte hade berättat för mig. Som sagt, vi hade ett perfekt liv. Och jag älskade min man.

Men jag var inte den enda som gjorde det."


----------------------------------------

Den sista, och, i mitt tycke, den bästa av de tre böcker (Uppfylld, Frestad, Förledd) jag nu läst av Megan Hart. Förledd är helt fristående från de två föregående böckerna, i alla fall upptäckte inte jag någon koppling till varken Uppfylld och Frestad.

Ännu en stark grundberättelse som fångar och får mig att vilja läsa vidare för att se hur det går. Och även här är det inte bara det erotiska som står i fokus utan det handlar om så mycket mer och det är faktiskt det som får mig att fastna helt. Förledd är intressant eftersom boken inte bara beskriver det sex som tre personer hänger sig åt utan också deras inbördes relationer och hur dessa utvecklas åt ett lite annat håll än vad det var tänkt.

Det vanliga "receptet" för erotisk romance är ju  att kvinna möter man, de har ångande het sex, det blir en massa förvecklingar på vägen men slutet gott allting gott, de blir kära i varandra och får varandra till slut. Så enkelt är det inte i Megan Harts böcker - visst, även här möts man och även här finns det sex, men själva erotiken är inte lika enkel som i de flesta erotiska romaner och slutet är inte precis så enkelt och självskrivet som man är van vid.  Snarare är det så att man nästan får sig en liten tankeställare när man väl kommit till slutet och med Förledd blir jag nästan snopen när slutet inte alls är sånt som jag trott och  förberett mig på. Men livet är inte enkelt alla gånger och var och en av oss gör nog de val som passar ens personlighet bäst, så även Anne, Jamie och Alex.  Men jag måste nog medge att jag blir inte så lite irriterad över deras livsval.

Nej, Megan Harts romaner tillhör definitivt inte det "vanliga" när det gäller erotisk romance, men det är nog därför jag gillar dem så mycket. De får mig att fundera över min egen inställning till en massa saker eftersom berättelserna innehåller en del lite ovanligare inslag inom genrén erotisk romance. Förledd är min favorit, men jag tycker nästan lika mycket om de två andra. Och jag vill mer än gärna läsa fler böcker av Megan Hart!

Vill du veta mer om Megan Hart och hennes böcker så kan du kika in på hennes hemsida

Stort tack till Förlaget Harlequin för rec.exet!

Förledd finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza







   




1 kommentar: