fredag 7 september 2018

Recension: Björnen sover inte av Monica Grönlund

Titel: Björnen sover inte
Författare: Monica Grönlund
Format: Häftad
Antal sidor: 302
Förlag: Ordiraptus förlag
Recensionsexemplar

"Femtonåriga Ellinor har försvunnit från en nyårsfest i byn Linsell i Härjedalen. Svegspolisen Harry Hansson tvingas ta tag i den för honom svåra uppgiften att reda ut vad som kan ha hänt, men ingen av de inblandade säger sig ha hört eller sett något.
Villrådig ber Harry sin barndomskamrat och kollega, Tom Elfversson i Malmö om hjälp. Det är nu strax efter påsk och vinterns snömassor börjar så sakteliga att smälta undan ute i markerna. Hungriga björnar vaknar ur sina iden."



------------------


Jag fick förfrågan om jag ville läsa den här boken och jag tyckte den lät lite annorlunda så jag tackade ja. En delorsak var såklart att den utspelade sig norröver och sådana böcker blir jag automatiskt lockad av.

Jag tycker direkt om Harry Hansson, han känns trygg,praktisk och lite sävlig, en sån som är bra att hålla i handen när åskan går. Och Margot kan man inte heller låta bli att tycka om, hon är ett rejält fruntimmer med huvudet på skaft. När jag läser om Eskil Thamm så kan jag inte låta bli att dra på munnen,i jämförelse med Harry och Margot är han faktiskt en ganska löjlig figur.

Tempot är rätt så lugnt och på något sätt passar det till just den här berättelsen, ett högre tempo hade nog inte fungerat lika bra. Något jag uppskattar är också att detaljerat blodigt våld helt saknas i den här boken. Emellanåt är det faktiskt rätt så skönt att läsa en kriminalroman utan blodigt våld.
Även om det här är en deckare/kriminalroman så är stämningen inte direkt olycksbådande, man anar att det bakom brottet inte ligger illvilja eller liknande utan något helt vardagligt. Det är också något jag uppskattar med den här boken, berättelsen är väldigt trovärdig och det finns inga superhjältar utan det här är vanliga vardagliga poliser som med hjälp av ortsborna löser kriminalfall och som utgår från sin kännedom om orten och människorna som bor där.

Björnen sover inte är en lätt- och snabbläst mysdeckare som jag tyckte om att läsa.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR!

Tack Ordiraptus förlag för rec.exet!



Björnen sover inte finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad/E-bok
Bokus Häftad/E-bok
CDON Häftad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar